Familieleden teleurgesteld na gesprek met directie Tamarinde

4 december 2006

Familieleden teleurgesteld na gesprek met directie Tamarinde

Caroline SaroleaDoor Caroline Sarolea

?Wat wilt u dat ik hieraan doe??was de opmerking van directeur Bäckes toen ze de foto?s onder ogen kreeg van de kattenpoep die op 25 november jl. weer was gesignaleerd in de gang van het verpleeghuis. ?Blijkbaar vindt ze het normaal, kattenpoep en stank in de gang?, waren de reacties van alle familieleden na afloop van het gesprek.

Tamarinde

Vol goede moed zijn negen familieleden (van bewoners van verschillende afdelingen binnen Tamarinde) 1 december jl. een gesprek aangegaan met de directeur van Tamarinde. Vol goede moed, omdat er sinds de aandacht in de media, begin november, kleine verbeteringen zichtbaar waren geworden: Eén van de familieleden: ?Het lijkt alsof er meer personeel rondloopt en het personeel heeft de beschikking gekregen over mobieltjes om intern beter bereikbaar te zijn. We wilden het gesprek daarom positief ingaan, alhoewel de hygiëne en de aandacht voor de bewoners nog steeds te wensen overlaat?, aldus de familie. ?Maar Mevrouw Bäckes deed ook tijdens dit gesprek nog steeds alsof alle klachten van de afgelopen jaren overdreven waren en slechts incidenten. Als klap op de vuurpijl adviseerde ze ons maar een ander verzorgingstehuis voor onze ouders te zoeken?.
Voor de familieleden is nog niet duidelijk geworden of het beloofde plan van aanpak aan wethouder Spekman (dat Bäckes op 3 november heeft beloofd en binnen 4 weken klaar zou zijn) al klaar is. Het mapje dat de familie meekreeg om bij Spekman thuis te bezorgen, bevat volgens de familie in elk geval geen plan van aanpak.

Het is vreemd. Waarom kan een directeur niet ècht luisteren naar de klachten van bewoners? Waarom zegt ze niet: ?familie, ik ga het uitzoeken. Die poep in de gang, dat mag gewoon niet gebeuren; bewoners die te lang in hun eigen uitwerpselen liggen, dat mag gewoon niet gebeuren; bewoners die een half uur in de douche moeten wachten, omdat de begeleider wordt weggeroepen, dat mag gewoon niet gebeuren. Waarom legt ze de bal terug bij de familie? Is dat niet een teken van machteloosheid?

(Ons Utrecht publiceerde o.a. een foto van kattenpoep en RTV Utrecht meldde andere misstanden in het verpleeghuis)