Fopspeen ?845.000

Fopspeen ?845.000

Fopspeen

GELD OVER DE BALK...

Op 10 oktober 2007 organiseert de gemeenteraad een raadplegend referendum over de volgende burgemeester. Dat lijkt democratisch, maar volgens de SP is het slechts een fopspeen die bovendien een hoop geld kost, geld dat er niet is.

De SP vindt het burgemeestersreferendum een fopspeen omdat het democratisch lijkt, maar het helemaal niet is. De burgemeester maakt namelijk deel uit van het college van Burgemeester en Wethouders en is gebonden aan het collegeprogramma. Stel dat een burgemeester wordt gekozen die lid is van een oppositiepartij (VVD, SP, D66, LU of B&G) dan moet hij het beleid van de collegepartijen (PvdA, GL, CDA en CU) uitvoeren. Is dat democratisch?

Een referendum lijkt op verkiezingen, maar dat is het niet. De gemeenteraad selecteert namelijk twee kandidaten. Alleen tussen deze twee kandidaten mogen we op 10 oktober gaan stemmen. Het is zelfs niet mogelijk beide kandidaten af te wijzen.

Fopspeen

Een fopspeen dus, maar ja, een meerderheid van de gemeenteraad wil graag een burgemeestersreferendum. Voor de organisatie krijgt Utrecht ?625.000 van de minister. Meer dan genoeg zo is berekend.

Maar niet genoeg volgens een raadsvoorstel dat 8 februari in de gemeenteraad besproken wordt. Kennelijk is men er toch niet zo van overtuigd dat de Utrechtse bevolking warm loopt voor dit referendum. Minimaal (!) ?220.000 extra moet er uit de gemeentekas komen. Eén probleem: dit geld is niet in de begroting opgenomen, dus zal er moeten worden bezuinigd. Dit is voor de SP een brug te ver. We zullen proberen de andere partijen in de gemeenteraad hier van te overtuigen.