21 Maart: steun het homohuwelijk, geen discriminatie!

18 maart 2007

21 Maart: steun het homohuwelijk, geen discriminatie!

vlag.gifOp 21 maart, de internationale dag tegen racisme en discriminatie, organiseert de SP een manifestatie voor het homohuwelijk. We roepen iedereen op deze actie te ondersteunen door op woensdag om 19.00u in grote getale naar het Stadhuis in Utrecht te komen (Stadhuisbrugzijde).

In het nieuwe regeerakkoord van CDA, PvdA en ChristenUnie is een artikel opgenomen dat trouwambtenaren de mogelijkheid biedt een homohuwelijk op grond van gewetensbezwaren te weigeren. Volgens de SP zijn persoonlijke opvattingen echter niet belangrijk als het gaat om het opvolgen van de wet. Gelijkwaardigheid is in onze maatschappij nog altijd een fundamentele waarde. De regering geeft met deze maatregel wat ons betreft dan ook een uiterst dubieus signaal af. Zij zet hiermee de deur open om straks onder het mom van ?gewetensbezwaren? ook andere maatschappelijke groepen te discrimineren.

Kom in actie!

Samen met meerdere belangenvereningen voor homo?s verzamelen we in trouwkleren voor het Stadhuis om onze solidariteit te tonen. Na de actie bij het Stadhuis volgt een gang naar het Bureau Discriminatiezaken, waar aangifte wordt gedaan van het discriminerende regeerakkoord.

Tekst regeerakkoord Balkenende 4

Overeenkomstig het destijds geformuleerde beleid brengt zorgvuldige omgang met gewetensbezwaarde ambtenaren van de burgerlijke stand met zich dat in onderling overleg in plaats van de gewetensbezwaarde een andere ambtenaar van de burgerlijke stand een huwelijk tussen personen van hetzelfde geslacht voltrekt, mits in elke gemeente de voltrekking van een dergelijk huwelijk mogelijk blijft. Mochten er in de gemeentelijke praktijk problemen ontstaan, dan zullen initiatieven worden genomen om de rechtszekerheid van gewetensbezwaarde ambtenaren veilig te stellen.

Achtergrond 21 maart

Op 21 maart 1960 werd in het Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid een vreedzame demonstratie tegen het regime neergeslagen. Doden, gewonden en duizenden arrestaties waren het gevolg. In 1966 riepen de Verenigde Naties 21 maart uit tot ?Internationale dag ter bestrijding van alle vormen van rassendiscriminatie? om het neerslaan van de demonstratie in Zuid-Afrika te herdenken. Alle lidstaten werden opgeroepen hun inspanningen om racisme uit te bannen te vergroten. Sindsdien besteden organisaties en instellingen overal ter wereld in de week rond 21 maart extra aandacht aan hoe we wél met elkaar willen omgaan.

Jaren geleden werd er ook in Utrecht regelmatig op 21 maart stilgestaan bij de internationale dag tegen racisme. Dat is de laatste jaren steeds minder geworden. SP Utrecht vindt nu tijd om weer meer aandacht te geven aan racisme en intolerantie. Zij hoopt op den duur een brede maatschappelijke 21 maart-beweging in Utrecht op te kunnen bouwen.