Hoe komt dat geld in dat Landschapsfonds?

6 maart 2007

Hoe komt dat geld in dat Landschapsfonds?

copy-of-imgp2138_2.jpg

Dat was één van de vragen die agrariërs de vertegenwoordigers van CDA, GroenLinks, SP, VVD, ChristenUnie, PvdA en D66 stelden gisteravond in het AC Restaurant De Meern. De politici gingen daar met elkaar in debat over Landbouw en Cultuurlandschap in het kader van de Provinciale Staten-verkiezingen.

Tijdens deze avond waren Petra Doornenbal (CDA), Mariëtte Pennarts (GroenLinks), Nicole van Gemert (SP), Jan Ekkers (VVD), Kees de Heer (ChristenUnie), Jan Reerink (PvdA) en Ralph de Vries (D66) aanwezig. De avond werd goed geleid door Frans ter Maten, directeur Landschapsbeheer Utrecht, die de zaal en panelleden in het gareel hield met af en toe een opmerking op het scherpst van de snede.

Alle partijen en aanwezigen waren het er over eens dat het Cultuurlandschap in Utrecht beschermd moet worden en eventueel verbeterd. Maar de methode waarop verschilde nog wel eens van elkaar. Zo vind de VVD dat het boerenbedrijf vooral een ondernemersschap is die in eerste instantie zijn eigen broek op moet houden. GroenLinks zou de levensvatbaarheid van agrariërs vooral willen garanderen door het promoten van nevenactiviteiten zoals bed en breakfast, boerengolf en een goed betaalde weidevogelregime op hun percelen. De PvdA vind dat het aanbod aan de vraag moet voldoen en dat als het algemeen belang cultuurlandschap wenst hier ook door het algemeen belang aan meebetaald moet worden. D66 wil de binding van burgers en het cultuurlandschap versterken door organisaties en burgers met elkaar te laten samenwerken waardoor vanzelf het cultuurlandschap word gewaardeerd op zijn schoonheid. De Christen Unie en CDA hebben in het verleden het Landschapsfonds ingediend en zijn van mening dat agrariërs bij uitstek de beste beheerders zijn van het Cultuurlandschap. De SP is van mening dat we op de goede weg zijn, maar de compensatie voor geleverde diensten, Groen Blauwe Diensten, eigenlijk wel wat hoger kan.

copy-of-imgp2127.JPG

Elke partij vindt dat het subsidiëren van agrariërs onwenselijk is en dat agrariërs beter betaald kunnen worden uit een fonds voor het leveren van maatschappelijke diensten. De Europese Commissie heeft recentelijk een Catalogus Groenblauwe Diensten goedgekeurd die een overzicht van diensten bevat die particuliere grondeigenaren en grondgebruikers kunnen verrichten. Maar hoe word dat Fonds dan gevuld? Daarop had niet elk panel lid direct een antwoord. GroenLinks wilde daarvoor wel geld reserveren. De PvdA wilde het algemeen belang mee laten betalen. Even werd de optie gedeponeerd dat het Waterschap dit Fonds en verrichte diensten goed zou kunnen coördineren, maar dit zou voor de agrariërs betekenen dat ze vooral een sigaar uit eigen doos zouden krijgen.

Verzwaring

Er was ook bezorgdheid in de zaal over de verzwaring van de natuurpakketten in de Subsidie Agrariërs Natuurbeheer (SAN) waardoor er meer verplichtingen op de schouders van de agrariërs komt te liggen en sommige er al niet aan durven te beginnen. Een van die verzwaringen is het beschermen van de kuikens van weidevogels. Dit zou er toe kunnen leiden dat de nadruk teveel op bescherming van de kuikens komt te liggen en de nestbescherming erbij in schiet. Eveneens waren enkele zaalgenoten gefrustreerd omdat plannenmakers en ambtenaren soms beslissen dat een perceel met een goede weidevogelpopulatie een andere bestemming krijgt en de ambtenaren ze als reactie geven ?We willen de weidevogels niet DAAR!? Dit was niet te verkroppen voor een aantal zeer fanatieke weidevogel beschermers.

copy-of-imgp2126.JPG

Op de vraag: ?Als men in agrarisch cultuurlandschap bouwt, moet er dan compensatie komen om het agrarisch landschap eromheen te versterken?? was vooral Groen Links heel stellig dat er vooral in natuurgebieden, nieuw en bestaande, moest worden geïnvesteerd. De SP wil voornamelijk in bestaand bebouwd gebied en binnen de rode contouren bouwen en zal dus per geval moeten bekijken of er compensatie van cultuurlandschap nodig is.

Al met al was het een geslaagd debat en kwam onze Nicole Gemert van de SP in haar eerste publiekelijke debat duidelijk en standvastig over en attendeerde zelfs Jan Ekkers van de VVD erop dat hij tegenstrijdige standpunten inbracht. Na afloop van het debat werd er zoals gewoonlijk bij dit soort avonden een glaasje geheft. Gekscherend zei een nuchtere agrariër aan de bar:
?Men dronk een glas, men deed een plas en alles was weer zoals het was.?

Ives van Leth

Groene & blauwe diensten zijn door de rijksoverheid opgevoerd als één van de middelen voor
bedrijfsverbreding van agrariërs. Deze diensten kunnen een maatschappelijke meerwaarde hebben,
omdat ze op een efficiënte wijze kunnen worden ingezet om waar nodig de kwaliteit in het landelijk
gebied te ontwikkelen. Het gaat daarbij om kwaliteitsverhogende activiteiten die verder gaan dan
waartoe een agrariër of burger verplicht is. Het betreft diensten die aan overheden worden
geleverd en een bijdrage leveren aan maatschappelijke belangen, zoals de kwaliteit van natuur,
water, landschap, cultuurhistorie en recreatie in het landelijk gebied.

copy-of-imgp2135.JPG