Inbreng SP commissiedebat over bibliotheek Tuinwijk

31 maart 2007

Inbreng SP commissiedebat over bibliotheek Tuinwijk

Hieronder vindt u de bijdrage van SP-raadslid Marcel van den Tooren in het debat over de verhuizing van de bibliotheek in Tuinwijk naar de Alexander Numankade tijdens de raadscommissievergadering Maatschappelijke Ontwikkeling. De SP stelt voor dat het college het voornemen om de bibliotheek aan het Ingenhouszplantsoen te verhuizen naar de Alexander Numankade intrekt.

"Voorzitter, ik dank de insprekers voor hun energie, moeite en passie. Want wat de SP de afgelopen weken in ieder geval duidelijk is geworden, is dat Tuinwijk en omgeving zich weet te roeren. En dat is natuurlijk geweldig. En ik dank ook de ambtelijke staf voor de beantwoording van de technische vragen die we samen met PvdA, GroenLinks en CDA gesteld hebben.

Op 11 januari keurde de gemeenteraad het voorbereidingskrediet voor het wijkservicecentrum aan de Alexander Numankade goed. Voor wie het even ontgaan is, de bibliotheek aan het Ingenhouszplantsoen zou verplaatst worden in het Wijkservicecentrum aan de Numankade. Ook in januari, 2 weken na genoemde raadsvergadering, behandelde de commissie Maatschappelijke Ontwikkeling een ingezonden brief van de wijkraad Noordoost waarin de wijkraad aangaf niet goed en vooral te laat betrokken te zijn geworden bij de plannen rondom het wijkservicecentrum en de verhuizing van de bieb aan het Ingenhouszplantsoen. Over die brief en de inhoud daarvan heeft de commissie toen gedebatteerd met elkaar en met wethouder Janssen. Wethouder Janssen gaf toen aan dat de handelingswijze van het college niet de schoonheidsprijs verdiende. En daarmee was de kous af en gingen commissie en college over tot de orde van de dag. Of om een bekend NOVA-presentator te citeren: ?Ze deden een plas, dronken een glas en alles bleef precies zoals het was.?

Niet dus.

Toen begon het namelijk pas echt. Buurtbewoners, de wijkraad en een groeiend leger aan vreedzame betrokkenen. Ze wisten ons, de SP fractie, allemaal te vinden. En dat was goed omdat het in de ogen van de SP geen kwaad kan logisch klinkende plannen ? in dit geval het wijkservicecentrum ? immer en altijd aan de praktijk te toetsen. Hoe vallen zaken bij de mensen voor wie we zeggen het doen? Hoe groot is het gat tussen theorie en praktijk? En nu ook de scholen in de buurt van zich laten horen, vinden wij dat het draagvlak van de verhuisplannen de stabiliteit vertoont van drijfzand. En ik moet eerlijk bekennen, ook mijn fractie is niet scherp geweest. Laat dat helder zijn. Maar gelukkig schudden de genoemde mensen en organisaties ons tijdig wakker. Ik zeg hier uitdrukkelijk tijdig omdat uit de beantwoording van de technische vragen blijkt dat de race nog niet gelopen is. ?De raad?, en ik citeer wethouder Van Eijk bij de beantwoording van de technische vragen, ?kan desgewenst tot een heroverweging komen.? Einde citaat.

De SP vindt dat zowel het college als de raad, die tweede kans, die kans op heroverweging moet grijpen.
De SP vindt dat er serieus geluisterd moet worden naar de argumenten van scholen en buurtbewoners. Niet actieve mensen beletten om een handtekeningenlijst bij de bieb neer te leggen zoals dat nu gebeurd is.
De SP vindt dat als je in woorden zoveel belang hecht aan een orgaan als de Wijkraad, je daar ook in je daden naar moet handelen. En ze niet moet schofferen door ze in een extreem laat stadium bij reeds voldongen feiten te betrekken.
De SP vindt dat je mensen eerlijk en open moet voorlichten en niet zoals dat nu gebeurd is ze sinds 2002 in de waan laten dat de bieb ter plekke gaat uitbreiden om dan in 2007 met de mededeling te komen dat de boel verplaatst gaat worden.
Zo zijn we niet met elkaar getrouwd in deze stad.

Mijn fractie komt dan ook tot de volgende conclusie.

De SP stelt voor dat het college het voornemen om de bibliotheek aan het Ingenhouszplantsoen te verhuizen naar de Alexander Numankade intrekt. Dat zij actief op zoek gaat naar andere partners, naar een andere invulling van de 550 m2 aan de Alexander Numankade en dat zij daadwerkelijk werk gaat maken van de beslissing tot uitbreding van de bibliotheek aan het Ingenhouszplantsoen zoals die in 2002 genomen is. Om die optie de komende tijd op zijn minst open te houden verzoek ik de wethouder of hij liefst vandaag nog alles wat in zijn vermogen ligt wil geven om de bouwvergunning die 1 juni aanstaande verloopt te laten verlengen met minimaal een periode van een jaar. Graag verneem ik wat de wethouder van de voorstellen van de SP vindt.

Een slotwoord nog voor de ouderen woonachtig in en rond Tuinwijk. Ik heb de afgelopen weken de pijn gevoeld die nog steeds aanwezig is als gevolg van de sluiting van Het Badhuis. En wat er ook voor plausibele verklaringen en uitleggen, motivaties en geschikte alternatieven zullen worden aangedragen deze middag. Daarmee poets je die reƫle gevoelens nog niet weg. Veel mensen voelen zich nog steeds bedonderd door de politiek en door de gang van zaken omtrent de sluiting van Het Badhuis nu 2 jaar geleden. En ik begrijp ze. Moeten we nu in een tijd dat de economie weer aantrekt, in een tijd dat we ook als de stad de wind financieel mee hebben en we er per jaar 2 ton extra per wijk inpompen, moeten we juist nu de mensen die zich ook voor ons ingezet hebben in de jaren die achter ons liggen weer met een kluitje in het riet sturen? Alsjeblieft zeg. Daar pas ik voor.

En daar wil ik het voor dit moment even bij laten, voorzitter."