Plan afschaffen velvergunningen 'liefdevol' afgeserveerd

28 maart 2007

Plan afschaffen velvergunningen 'liefdevol' afgeserveerd

Tim SchipperDoor Tim Schipper

Unaniem sprak de commissie Verkeer en Beheer zich gisteren uit tegen het plan tot het afschaffen van de velvergunningen in Utrecht. Twee weken na het door de coalitie geweigerde raadsdebat en honderden emails van verontruste bewoners later, kon wethouder Giesberts niet anders dan zijn plan intrekken.

Bomenkap

Stevige kritiek kwam zowel uit de raadzaal als van de publieke tribune. Onvolledig, ondoordacht, contraproductief, slecht gecommuniceerd met bewoners en milieugroepen in de stad. De wethouder gaf tenslotte aan dat hij het raadsvoorstel slechts had gemaakt als een soort van peiling van de meningen. Een schril contrast met het juichende persbericht van 7 maart. We zouden zeggen, peil eerst de meningen en kom dan met een breed gedragen plan. De wethouder gaf toe dat de volgorde ongelukkig geweest was.

Opmerkelijk was ook de draai van GroenLinks. Was het plan eerst nog een "enorme vooruitgang", nu geeft de fractie toe dat het juichen wat voorbarig was. Dat hadden we als SP al tijdens de raadsvergadering van 15 maart willen duidelijk maken. Een nieuwe lente, een nieuw geluid bij GroenLinks, zullen we maar zeggen.

Zo werd het plan door de commissie even 'liefdevol' afgeserveerd als de wethouder had willen doen met het eksternest in de bomen op het Vredenburg.