Antwoorden vragen weigeren homohuwelijk 12 april verwacht

5 april 2007

Antwoorden vragen weigeren homohuwelijk 12 april verwacht

Overhandiging vragen aan BDU

Marcel van den Tooren en het ?bruidspaar? overhandigen de vragen aan de directeur van het Bureau Discriminatiezaken Utrecht

Op 21 maart organiseerde de SP afdeling Utrecht een demonstratie voor gelijke rechten voor homo?s. Het nieuwe regeringsvoornemen om trouwambtenaren de mogelijkheid te geven een huwelijk tussen mensen van hetzelfde geslacht te weigeren is wat ons betreft een stap terug in de tijd.

Om te laten toetsen of de passage in het regeerakkoord geen discriminerende elementen bevat stelden raadsleden Marcel van den Tooren (SP), Arjan Kleuver (D66) en Pepijn Zwanenberg (GroenLinks) een tweetal vragen aan Bureau Discriminatiezaken Utrecht.

Aanvankelijk zouden de antwoorden rond 5 april worden gegeven. Gezien de juridische complexiteit van de materie en het landelijk karakter van de vraag, zijn de vragen voorgelegd aan de juristen van de Vereniging tegen Discriminatie (voormalig Landelijk Bureau ter Bestrijding Rassendiscriminatie). Zij zijn momenteel nog druk bezig de vraag te onderzoeken en hebben beloofd op donderdag 12 april een beoordeling van de juridische houdbaarheid van het kabinetsstandpunt aan ons voor te leggen.

Wordt dus vervolgd.