Rotsoord; gebrek aan visie

18 april 2007

Rotsoord; gebrek aan visie

Tijdens de commissiebehandeling van de notitie van B&W over de bouwhoogten bij het Rotsoord bleek opnieuw dat de meerderheid van de raad anders denkt over de ontwikkelingen dan de wethouder.

Rotsoord

De commissie Stedelijke Ontwikkeling houdt grote moeite met de beoogde bouwplannen op de hoek Briljantlaan-Diamantweg, Onyxweg en Viconaterrein. Strijdpunt; moet de (gemiddelde) bouwhoogte per bouwplan worden bekeken, of over een hele zone. Oftewel; wordt met de nu lopende bouwplannen voldaan aan de voorwaarden uit de Ruimtelijke Visie Rotsoord? En er was sprake van voortschrijdend inzicht bij PvdA en CDA: Misschien moeten we maar eens stoppen met het maken van Ruimtelijke Visies en deze zaken gewoon vastleggen in een bestemmingsplan. Dan voorkom je dit soort discussies. Van wie zouden ze dat nou hebben?

SP-raadslid Tim Schipper stelde voor in plaats van uit te gaan van de maximaal toegestane bouwhoogtes eens te kijken naar wat redelijk is in relatie tot de omgeving. De Ruimtelijke Visie legt tenslotte niet vast dat de maximale hoogte gehaald moet worden. Het gebied wordt gekoesterd door de wijk. Een geleidelijke en bescheiden ontwikkeling wordt wel gedragen door de buurt en is daarmee veel eerder te realiseren. Ook de toename van verkeer blijft de fractie zorgen baren. De aanname van het college dat de circa 1000 extra auto's per dag extra zich gelijkmatig zullen verdelen is onjuist. Het gros gaat via de WA Vultostraat - Constant Erzeijstraat, een van de meest vervuilde routes in de stad.

Voorzitter Hans Roseboom van de Stichting Nieuw Rotsoord maakte de commissie nogmaals attent op de desastreuze gevolgen voor de dierenweide van de bouw op de hoek Briljantlaan, waardoor op de erfgrens met de dierenweide een wand van 18 meter hoog gaat verrijzen. Wordt vervolgd bij de artikel 19 procedure (ontheffing bestemmingsplan), die nodig is voor de realisatie van de bouw. Ook waren er insprekers van "Belang Hoogravenseweg", in verband met het bouwplan Onyxweg.

De bijdrage van Tim in de commissie is hier te lezen.