SP vraagt College duidelijkheid voor de brandweer

4 april 2007

SP vraagt College duidelijkheid voor de brandweer

Donderdag 12 april is er weer gemeenteraad. De SP stelt daar de volgende mondelinge vragen:

Jarenlang hebben onze brandweerwachten 54 uur per week voor ons klaar gestaan. Eindelijk, na jaren van procederen is ook hun recht vastgelegd van een maximale gemiddelde werkweek van 48 uur. Als je nu denkt: nou, dat is mooi, een paar brandwachten erbij en vervolgens gewoon een paar uurtjes minder werken per week komt van een koude kermis thuis.

Al maanden wordt er nu gesteggeld over de invulling van deze 48 uur. In plaats van gewoon een paar diensten minder per jaar, moet de hele manier van werken worden omgegooid. Alles lijkt gefixeerd te zijn op de weging van uren op grond waarvan niet kan worden doorgegaan met de huidige werkmethode. Gelukkig werd op 7 maart tussen de VNG en de vakbonden een principe-akkoord bereikt over de invoering van de 48-uren week, waarin de weging van uren werd losgelaten.

Terwijl de vakbonden bij hun achterban op instemming van dit principe-akkoord kunnen rekenen ontvangen wij nu signalen dat verschillende gemeenten dwars gaan liggen, waardoor het sluiten van een definitief akkoord op 27 april op losse schroeven komt te staan.

Naar aanleiding hiervan heeft de SP-fractie de volgende vragen:

1. Wat is het standpunt van het college over het gesloten principe-akkoord tussen VNG en de vakbonden?
  2. Onderschrijft het college dat het principe van weging van uren moet worden losgelaten?
  3. Wanneer laat het college haar stemgedrag over het gesloten principe-akkoord weten?
  4. Welke stappen gaat het college ondernemen zodat er 27 april een definitief akkoord ligt tussen de gemeenten en de vakbeweging?

Naar de mening van de SP-fractie kan de gemeente Utrecht zijn verantwoordelijkheid nemen door zich ondubbelzinnig voor het akkoord uit te spreken en hier andere gemeenten op aan te spreken.