Eindelijk pakt gemeente stankoverlast Agrifirm aan

25 mei 2007

Eindelijk pakt gemeente stankoverlast Agrifirm aan

Beter laat dan nooit heeft het College aangekondigd veevoederbedrijf Agrifirm op bedrijventerrein Lage Weide aan te sporen tot een snelle aanpak van de stank uit de schoorstenen. Het bedrijf veroorzaakt tot 2,5 keer meer stank dan is toegestaan. Bewoners van Zuilen hebben al jaren last van stank afkomstig van Lage Weide. Herhaaldelijk heeft de SP de gemeente hier op gewezen.

In 2001 stelde de SP schriftelijke vragen over de overlast die het bedrijventerrein veroorzaakt. Toen gaf de gemeente om uiteenlopende redenen aan niets te kunnen doen tegen de overlast die vooral werd veroorzaakt door de veevoederbedrijven Agrifirm, De Heus en Theo Pouw bv.

De situatie liep uiteindelijk zover uit de hand dat de actiegroep Zuilen Gezond! door aanhoudende schriftelijke bedreigingen en telefonische intimidaties besloot zichzelf op te heffen. De gemeenteraad veroordeelde vervolgens deze ontwikkeling unaniem.

In 2006 meldde de gemeente in antwoord op nieuwe schriftelijke vragen dat de milieuvergunningen van deze bedrijven werden aangepast om handhaving wel mogelijk te maken.

Een aantal maanden geleden nam het college nog een motie over waarin de indieners (waaronder SP) eisten dat de gemeente in overleg met het de Milieugroep Zuilen de geurhinder nu echt eens zou gaan aanpakken. De SP is blij dat nu - na jaren van overlast - de lucht voor de bewoners van Zuilen eindelijk lijkt te gaan opklaren.