Verslag cultureel-politiek caf in Hofman 13 mei

14 mei 2007

Verslag cultureel-politiek caf in Hofman 13 mei

91.jpg

Het was weer gezellig gistermiddag in café Hofman aan het Janskerkhof. Met een bomvol programma kregen de bezoekers van het politiek-cultureel café SPiritus een veelzijdig programma voorgeschoteld met muziek, debat, interviews, een gesproken column, een caferendum en kleinkunst.

Anny Koenders

Voor het eerst in SPiritus interviewde SPiritus een actieve SP-er van de afdeling Utrecht. De eer om af te trappen bij presentator Vincent Wijlhuizen viel deze keer aan Anny Koenders.

Vijf jaar geleden werd ze lid van de SP uit woede over de steeds verdergaande clustering van bedrijven. Zo meent ze dat het bankwezen haar klanten steeds meer de wet voorschrijft. ?Vroeger gaf de bank je geld, maar tegenwoordig moet je betalen voor een rekening. Er vindt een machtsverschuiving naar de bedrijven plaats en alles wordt groter en groter. En hier ben ik bang voor.?

18.jpg

Ook een kritische noot van Anny ? die zichzelf geen barricadetype noemt ? kwam aan de orde. Binnenkort vertrekt een delegatie van de gemeenteraad naar Gent om mee te maken hoe de Tour de France daar start. Het college wil namelijk de Tour in 2009 naar Utrecht halen en de vraag is of dat wenselijk is. Bij de SP is het niet de gewoonte om deel te nemen aan deze buitenlandreisjes. Anny is het hier echter niet mee eens. ?Je wordt er niet slechter of beter van als je meegaat. Deze reisjes uit principe weigeren is niet meer van deze tijd. Als je altijd nee zegt, tel je eenvoudigweg niet meer mee.? Volgens Anny is het beter als je het per geval bekijkt. Als je dan nee zegt, maakt dat meer indruk dan een structurele weigering.

Muziek

De muziek werd deze keer verzorgd door singer-songwriter Pien Feith die een aantal nummers zong en speelde op haar gitaar. Een andere act was van het duo Bagr.

13.jpg
Pien Feith

71.jpg
Bagr

Stationsgebied

Onder leiding van John van Otterloo gingen de gemeenteraadsleden Marjan Schuring (GroenLinks), Erik van der Marel (VVD) en Tim Schipper (SP) in discussie over de vergunningenproblematiek rond de verbouwingen in het Stationsgebied. Strikt gezien zijn die nog niet rond, maar het college kiest er wel voor de bouwwerkzaamheden door te zetten.

Als collegepartij is GroenLinks voor de huidige aanpak, maar Marjan Schuring geeft aan dat ze de situatie wel kritisch blijft volgen. De VVD is blij dat zij ?haar ziel niet aan de duivel heeft verkocht? zoals GroenLinks dat wel gedaan zou hebben volgens Erik van der Marel. Hij meent dat er geen andere mogelijkheid is, gezien de huidige staat van Hoog Catharijne en het Stationsgebied.

De SP is het ermee eens dat er iets moet gebeuren, maar blijft de omvang van de plannen afwijzen.

56.jpg

GroenLinks maakt zich wel zorgen over de mogelijke vertragingen die kunnen optreden en dat de procedures voor dilemma?s kunnen zorgen. Er zijn immers afspraken gemaakt met diverse partijen. Zo is Tivoli beloofd dat zij in 2011 het nieuwe Muziekpaleis in kan. Jurudische procedures en bezwaren mogen daarom de verbouwingswerkzaamheden niet in de weg te staan.

De VVD is het met GroenLinks eens. De 21 bomen op het Vredenburg zijn volgens Van der Marel nog wel het minste probleem. ?Het structuurplan is door de raad democratisch aangenomen.?

Een probleem is echter dat burgers tegen een structuurplan geen bezwaar kunnen maken, merkt de heer Kees van Oosten vanuit het publiek op. Volgens Van der Marel konden zij dit wel, vorig jaar in maart (tijdens de verkiezingen).

86.jpg

GroenLinks geeft aan dat het fraaier was dat de werkzaamheden in het Stationsgebied zouden plaatsvinden via een bestemmingsplan (waartegen burgers wél bezwaar kunnen maken), maar vindt ook dat de raad gelegimiteerd is om deze besluiten te nemen.

De SP is het hier echter niet mee eens. Volgens Tim Schipper meet de gemeente met twee maten. Als een burger is verbouwt of iets dergelijks zonder definitief vergunning, staan de controleurs meteen bij hem op de stoep. Maar de gemeente voert nu werkzaameheden uit zonder definitieve bouwvergunningen. Schipper: ?Het is goed fatsoen dat je de lopende inspraken afwacht als gemeente.?

SPolumn

De SPiritus-column (SPolumn) werd deze keer verzorgd door SP-fractievoorzitter Tim Schipper. Hij sprak over het komende burgemeestersreferendum.

44.jpg

"790, ofwel 0,4%, van de stemgerechtigde Utrechters hebben gereageerd op de oproep aan te geven welke kwaliteiten en eigenschappen de nieuwe burgemeester van Utrecht moet hebben. Na een extra raadsvergadering in het bijzijn van de commissaris van de koningin, op 11 juni, rolt daar zo ongeveer de volgende vacaturetekst uit:

Vanwege het afscheid van mevrouw Brouwer-Korff zoekt de stad Utrecht:

? Een mensenmens, met bindend vermogen, de juiste contacten in Den Haag, charisma, daadkracht en interesse voor creatieve geesten. Een doener die dingen laat gebeuren en die graag buiten komt, een bestuurder die de weggetjes weet. Politieke en bestuurlijke ervaring is een pré.

Wij bieden:

? Een honorarium op maat (n.o.t.k.)
? Auto met chauffeur
? Een daadkrachtig politieapparaat bij de aanhouding van fietsers
? Een zeer competente gemeenteraad
? Voorrang op andere woningzoekenden bij het vinden van een woning en aantrekkelijke aankoopvoorwaarden

Uw sollicitatie kunt u richten aan de commissaris van de koningin, provincie Utrecht, o.v.v. ?Mensenmens?

Acquisitie op basis van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

De commissaris pakt een goed glas en gaat aan het strepen met het profiel en het lijstje sollicitanten in de hand. Eerst vallen de mensen af die weliswaar gesolliciteerd hebben, maar te lastig zijn en / of niet goed liggen bij de gevestigde politiek. Dan sneuvelen de nobodies. Wat resteert is het overschot uit Den Haag na 22 november (even bellen wie wil) en een paar opstappers uit kleinere gemeenten die aan een nieuwe uitdaging toe zijn (die bellen zelf). De vertrouwenscommissie haalt het residu van de CvdK door de zeef en dan krijgen er twee een potje geld om in de stad de zeepkist te beklimmen in de aanloop naar het grote gebeuren van 10 oktober. Je moet je er maar voor willen lenen.

Op 10-10 zullen er vast meer dan 790 mensen naar de stembus gaan. Als het niet te hard regent ofwel terrassenweer is, halen we misschien zelfs de benodigde 30% om het referendum geldig te laten zijn. Of we dat niet halen of wel; de gemeenteraad heeft het laatste woord.

83.jpg

Dan, ja dan, hebben we ons mensenmens. A raison de 9 ton gemeenschapsgeld, waarvan zo?n 2,5 voor Utrecht. Maar what the hell, de stad heeft poen zat. De REMU-gelden stromen over onze schoenen en de bus is verpatst voor 23 miljoen. Al was dat wat voorbarig, bleek deze week. GroenLinks had zich de worsteling met haar geweten kunnen besparen. Bij de PvdA zijn ze het geweten al jaren kwijt. Maar ach, die druk uit het college, die lonkende ruimte op de begroting om alle voorbarig gekapte bomen te herplanten, het moest!

Ik wens de nieuwe burgemeester veel wijsheid en sterkte toe. It?s a hell of a job, but someone?s got to do it?

En nu we het toch over hell hebben; wat doet mensenmens Rita Verdonk momenteel eigenlijk? Sollicitatiebrieven schrijven?"