Anja Meulenbelt over 40 jaar bezetting Palestina

10 juni 2007

Anja Meulenbelt over 40 jaar bezetting Palestina

img_0180.jpg

Vrijdag 1 juni was Anja Meulenbelt te gast bij een lezing georganiseerd door de Palestijnse Gemeenschap Nederland en de SP Utrecht ter gelegenheid van de 40-jarige bezetting van de Palestijnse gebieden door Israƫl. De avond stond in het teken van solidariteit met de bezette Palestijnen. Bezoekers betaalden 7,50 euro voor de lezing en nog eens 7,50 euro wanneer zij van tevoren Palestijns wilden mee-eten. Het opgehaalde geld komt ten goede aan de Palestinian Cycling Club, een initiatief van Palestijnse jongeren.

De avond begon direct al sfeervol: bijna alle latere bezoekers van de lezing hadden zich eveneens opgegeven voor de maaltijd. Een ruime vijftig aanwezigen deden zich te goed aan de vers bereide falafel, salades en humus.

Terwijl de bezoekers het eten lieten zakken, speelde de Palestijnse band Hanien (Arabisch voor ?heimwee?) enkele aantrekkelijke nummers. Intussen stonden de deuren weer open voor het volgende onderdeel: de lezing. De meeste mensen hadden echter zich voor de hele avond opgegeven, dus dagvoorzitter Vincent Wijlhuizen kon vrij snel van wal steken. Ook Anja Meulenbelt was inmiddels gearriveerd.

img_0163.jpg

Het eerst komt Kristel Letschert aan het woord. Kristel is nauw betrokken bij de Palestinian Cycling Club en mede-organisator van de avond. Zij vertelt over hoe haar ervaringen in Palestina haar aangegrepen hebben en welk project zij vervolgens heeft opgezet. Ze benadrukt dat het voor Palestijnse jongeren erg belangrijk is contact met buitenlandse jongeren te houden. Palestijnse jongeren leven vaak met het idee dat de wereld hen in de steek gelaten heeft. Een Nederlandse penvriend(in) kan helpen dit beeld te nuanceren.

Na de lezing van Kristel betreedt Anja Meulenbelt het podium. Het Eerste Kamerlid van de SP, feministisch schrijfster en eveneens Palestina-activist, herkent veel in de ervaringen van haar vorige spreker. Ook Anja is door een kennismaking met een Palestijnse vrouw in vrij korte periode door de Palestijnse kwestie gegrepen. Zij vertelt hoe ze de mainstream-gedachteontwikkeling van de Nederlandse bevolking gevolgd heeft: van blindelings pro-Israƫlisch naar een langzamerhand meer pro-Palestijns standpunt. Aanleiding hiervoor is dat de Palestijnen de onderliggende partij in het conflict zijn en dus in mindere mate verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor het aanhoudende conflict. Anja vertelt ook over haar eigen project, waarbij gehandicapten in de Gazastrook van materiaal worden voorzien.

Zie ook haar weblog.

img_0182.jpg

De avond eindigt met de swingende beats van DJ Nordin. Terwijl de meeste bezoekers langzaamaan naar huis gaan, gaan een paar fanatiekelingen nog helemaal los op de muziek.

Binnenkort volgt bericht over het totaalbedrag dat de Palestijnse Gemeenschap Nederland en de SP Utrecht voor de Palestinian Cycling Club hebben opgehaald.

img_0184.jpg