Flatbewoners brengen verhuurder zwartboek over verbouwingen

7 juni 2007

Flatbewoners brengen verhuurder zwartboek over verbouwingen

De bewoners van de flats boven winkelcentrum Rijnbaan in Kanaleneiland bezochten woensdag gezamenlijk het kantoor van hun verhuurder, JSR makelaars in Hilversum, met een zwartboek en een pakket van eisen. De flat wordt sinds een paar maanden verbouwd, maar daarbij zijn grote fouten gemaakt, en de verhuurder heeft zich laks opgesteld. De bewoners eisen nu huurcompensatie, regulier overleg en duidelijke afspraken die ook worden nagekomen.

Bewoners bezoeken JSR makelaars met zwartboek en eisenpakket

De SP afdeling Utrecht steunt ze daarin. Bestuurslid Freek Bersch: ?De bewoners zijn op een schandalige manier behandeld. Het is te hopen dat de verhuurder woensdag bijdraait, en zo niet dan kan hij nog een felle strijd verwachten.?

Het zwartboek geeft een uitgebreid overzicht van de situatie. Hieronder de problemen in grote lijnen:

? Verschillende keren is onaangekondigd het water enkele dagen afgesloten geweest.
? Bewoners krijgen ter vervanging van hun toilet een chemisch toilet. In plaats van twee weken, zijn de bewoners hier bijna twee maanden op aangewezen, en het toilet wordt niet regelmatig geleegd.
? In verschillende huizen zijn lekkages opgetreden die tot vochtplekken, schimmel en waterschade hebben geleid.
? Onaangekondigd worden douches opengebroken en blijven vervolgens enkele weken onbruikbaar.
? De communicatie over al deze problemen verliep ronduit problematisch. Klachten werden vaak niet serieus genomen of behandeld, alleen de bewoners met voldoende doorzettingsvermogen kregen huurcompensatie of tijdelijk een hotelkamer aangeboden, veel bewoners werden van het kastje naar de muur gestuurd. Afspraken en planningen worden niet nagekomen.

Eén van de bewoners heeft door tocht, lekkages en de onhygiënische omstandigheden dertien dagen in het ziekenhuis gelegen, en heeft met haar man en eenjarig kind drie weken in een hotel gewoond.

Mevrouw Hafyane heeft aangifte gedaan bij de politie, omdat bouwvakkers zonder toestemming onder andere fietsen en kinderwagens hebben weggegooid bij het ontruimen van haar bergruimte. Mevrouw Hafyane heeft ook verzocht om een tijdelijke woning, omdat haar pasgeboren baby veel last had van het bouwlawaai.