SP kan zich vinden in profielschets nieuwe burgemeester

12 juni 2007

SP kan zich vinden in profielschets nieuwe burgemeester

burgemeesters1.JPG

De SP kan zich vinden in de profielschets voor de nieuwe burgemeester, zoals deze is vastgesteld door de vertrouwenscommissie. Vooral belangrijk vindt de partij dat ook een kandidaat zonder politieke achtergrond de kans moet krijgen om burgemeester te worden van onze stad. Overigens stemde de SP in februari tegen het burgemeestersreferendum. Beter is het als de gemeenteraad de burgemeester kiest. Caroline Sarolea verwoordde de inbreng van de fractie.

De SP kan zich vinden in de profielschets zoals deze nu voor ons ligt. Met name één zin uit de profielschets vinden wij belangrijk: ?De politieke achtergrond van de kandidaat speelt geen rol, het gaat om zijn bewezen kwaliteiten?. Net als veel mensen die de stadsenquête hebben ingevuld, vinden wij ook dat iemand niet tot het circuit hoeft te behoren om burgemeester van Utrecht te kunnen worden. Wij zien dan ook het liefst dat één van de beide kandidaten of allebei geen politieke achtergrond heeft of niet tot het bekende circuit behoort.

Het gaat in de profielschets om het vinden van de juiste persoon. De juiste persoon is veel meer dan in de profielschets staat. De SP was dan ook getroffen door het gedicht van de utrechtse dichter Ingamr Heytze die zijn eigen profielschets voor de nieuwe burgemeester schreef. Ik lees het hier voor:

Ik denk dat het een vrouw moet zijn
met mooie handen en een zachte stem.
Haar huis staat in een binnentuin.

Ze houdt niet van vergaderen;
ze vraagt ons met elkaar te praten.
Zelf spreekt ze door je aan te kijken.

Ze kent de bloemen en vogels bij naam.
Ze houdt van lezen en schone lucht.
Ze kijkt graag naar de sterren.

Niemand weet hoe oud ze is, maar ze
schatert nog altijd als een meisje.
Misschien kweekt ze varens.

Ze is zanger, miljonair noch advocaat.