SP ongerust over gemeentelijke aanpak overlast jongeren

21 juni 2007

SP ongerust over gemeentelijke aanpak overlast jongeren

De aanpak van de 31 overlastgevende en criminele jongerengroepen met in totaal 599 jongeren werkt niet. Dit blijkt uit de Notitie aanpak overlastgevende en criminele jeugd. Een verontrustende ontwikkeling, vindt de SP. Veel verontrustender is echter dat de gemeente door wil gaan met de huidige aanpak. Dit bleek dinsdag tijdens de commissie Bestuur en Veiligheid.

In de begeleidende commissiebrief staat het volgende:

"De gemeente Utrecht voert al enige jaren, vanuit het beleid Jeugd en Veiligheid, activiteiten die gericht zijn op risicojongeren. Het beleid was tot dusver vooral gericht op preventie, maar ook overlastgevende en criminele jongeren maken gebruik van het aanbod vanuit Jeugd en Veiligheid.

Verschillende ernstige overlastincidenten in wijken en observaties van politie en jongerenwerk hebben geleid tot de vaststelling dat de huidige maatregelen - van zowel gemeente als justitiƫle organisaties - de zwaar overlastgevende en criminele jeugd onvoldoende bereiken."

Het verbaast de SP daarom zeer dat de gemeente ervoor kiest door te gaan met de huidige aanpak, terwijl ze zelf aangeeft dat deze niet werkt.

Zie ook: Geen harde hand voor Utrechtse boefjes (AD/UN)