Zorg FIOM voor Utrecht behouden

4 juni 2007

Zorg FIOM voor Utrecht behouden

Mary MosselDoor Mary Mossel

Sinds de begrotingsbehandeling vorig najaar, waarbij de subsidie van het FIOM met 300.000 euro per jaar werd gekort, is de SP-fractie bezig geweest deze bezuiniging terug te draaien. De bezuiniging was veroorzaakt door afspraken in het collegeprogramma, maar zouden betekenen dat het FIOM nog maar 90.000 euro subsidie per jaar overhield.

Eerst stonden we nog alleen in ons streven om de specifieke zorg van het FIOM voor Utrecht te behouden, maar gaandeweg lukte het de andere fracties te overtuigen van de noodzaak. Het college wilde de zorg onderbrengen bij het AMW(Algemeen Maatschappelijk Werk) en Altrecht. Donderdag 31 mei bij de behandeling van de voorjaarsnota is uiteindelijk een amendement unaniem aangenomen, waarin 150.000 euro subsidie per jaar van de bezuiniging werd teruggedraaid. Het college kreeg de opdracht de rest te regelen met de provincie, omdat ongeveer de helft van de klanten van het FIOM Utrecht van buiten de stad komen. Ondertussen is er natuurlijk ook contact geweest met onze nieuwe provinciale statenfractie, die aan hun kant ook bezig zijn met deze zaak.