FNV acties Flitsontslag, hulp SP meer dan welkom

17 september 2007

FNV acties Flitsontslag, hulp SP meer dan welkom

ontslagrecht.jpg

Maandagavond 17 september organiseerde FNV Bondgenoten in Utrecht een actievergadering. Kaderleden uit de sectoren Handel, Industrie, Metaal en Vervoer uit de hele regio waren bijeen om samen met de bestuurders actieplannen te maken tegen het plan van het kabinet Balkenende IV om het ontslagrecht uit te kleden.

Eerst vatte algemeen secretaris van FNV Bondgenoten, Ellen Dekkers, het plan van het kabinet toe. Kort gezegd komt het erop neer dat als het aan deze CDA/PvdA/CU-regering ligt het ontslaan van werknemers voortaan kan plaatsvinden zonder toetsing vooraf, dat het sneller kan en dat het veel goedkoper kan. Tegelijkertijd gebeurt er niets met de gouden handdrukken, optie-regelingen en speciale afspraken voor topbestuurders én wordt er niets gedaan aan de nadelige gevolgen van de flexwet.

Voor meer informatie, zie de Sprookjeskrant van de FNV.

Genoeg reden dus voor actie!

Daarna kwam Roel Berghuis, actiecoördinator voor de regio Utrecht, aan het woord. Hij legde uit dat het er nu om gaat om zoveel mogelijk mensen te informeren over het ontslagplan van het kabinet en om onder de mensen de actiebereidheid te peilen. Concreet betekent dit voor de Utrechtse regio:

Maandag 24 september tussen 6.30 en 8.30 uur flyeren op de stations Utrecht Centraal, Woerden en Amersfoort

Dinsdag 25 september: poortacties, flyeren en informeren op de bedrijven in de sector Industrie

Woensdag 26 september: idem in de sector Metaal

Donderdag 27 september: idem in de sector Handel en Diensten

Vrijdag 28 september: idem in de sector Vervoer

Voor al deze activiteiten geldt dat er veel, heel veel vrijwilligers nodig zijn. En hoe meer vrijwilligers hoe groter deel van de Nederlandse bevolking bereikt kan worden. Vanuit de zaal werd benadrukt dat kaderleden ook in hun eigen omgeving (buurt, voetbalvereniging, politieke partij) mensen moesten proberen te betrekken bij de acties tegen deze plannen.

SP-gemeenteraadslid én vakbondsactivist Michel Eggermont gaf aan dat hij wel wilde proberen om onder SP-leden en sympathisanten vrijwilligers te werven die mee willen helpen aan de vakbondsacties. Dit aanbod werd positief ontvangen.

Dus, als je wilt meehelpen aan de vakbondsacties tegen het flitsontslag in de week van 24 t/m 28 september, of daarna, stuur dan een mailtje naar Michel Eggermont. Hij zorgt er dan voor dat je in contact komt met de juiste mensen binnen de bond.

Reacties

Voor de goede orde: Zoals bekend: FNV is niet verbonden aan een politieke partij. deelname aan FNV activiteiten/acties is van harte welkom, naar alleen met gebruikmaking van uitingen van de FNV en onder de "vlag" van de FNV en/of zijn bonden.

JP Veenhuizen heeft helemaal gelijk. De bond is niet verbonden aan de SP.
Daarnaast is het de keuze van de SP om vrijwilligers te werven, ook andere partijen kunnen dit doen. Volgens mij zijn momenteel veel vrijwilligers nodig. Beperkingen opleggen lijkt mij geen methode om de beweging zo sterk mogelijk te krijgen. En dit lijkt mij wel het uiteindelijke doel!