Reorganisatie Stadswerken, Giesberts op ramkoers?

19 september 2007

Reorganisatie Stadswerken, Giesberts op ramkoers?

Michel EggermontDoor Michel Eggermont

In de week dat de vuilnismannen in het zonnetje worden gezet (een actie met stickers à raison EUR 25.000) discussieerde de commissie Verkeer & Beheer over de voorgenomen reorganisatie bij Stadswerken.

Een onderdeel van deze voorgenomen reorganisatie is de opsplitsing van de afdeling Reinigen en Inzamelen (de oude RHD, die sinds anderhalf jaar een onderdeel is van Stadswerken). Niet iedereen in de commissie had door dat deze opsplitsing een onderdeel vormt van de reorganisatie, maar wij waren al in een vroeg stadium gewaarschuwd door werknemers bij Stadswerken zelf.

De SP zet grote vraagtekens bij dit onderdeel van de reorganisatie van Stadswerken. De vuilophaal en het schoonhouden van straten zijn werkzaamheden die heel dicht bij elkaar liggen in een stad als Utrecht. De vuilophaal kun je niet zien als een pakketdienst, het ophalen van een pakketje en wegbrengen naar een andere plaats. Het schoonhouden van de stad is een taak die naar de mening van de SP integraal moet worden opgepakt. Door opsplitsing van de afdeling Reinigen en Inzamelen komen deze twee zijden van de medaille op te grote afstand van elkaar te staan. Wij zijn niet de enigen die er zo over denken, ook de professionals, de vuilnismannen zelf, denken er zo over.

De wethouder ziet de ophaaldienst als een puur productiebedrijf, dat daarom ook, in de woorden van de directeur Goos de Wit "in andere gemeenten geoutsourced wordt". Maar bij een puur productiebedrijf ligt de nadruk op om zoveel mogelijk afval in een zo kort mogelijke tijd ophalen. Het doel, een schone straat, ook als de vuilniswagen geweest is, raakt zo uit het zicht.

De opmerking van directeur De Wit over outsourcing noopte wethouder Giesberts om te ontkennen dat dit het doel was van de reorganisatie. Maar hoeveel zijn dit soort toezeggingen waard? Vandaar dat de SP wethouder Giesberts vroeg of deze toezegging evenveel waard is als de toezegging destijds dat de verzelfstandiging van de GVU niet zou leiden tot verkoop?

Als alternatief voor de huidige plannen pleit de SP voor het integreren van de taken van de afdeling Reinigen en Inzamelen met het dagelijks onderhoud van het groen, het bestraten en de wijkgerichte natuur- en milieucommunicatie, taken die nu worden uitgevoerd door de afdelingen Beheer en Onderhoud en de afdeling Gebruik Openbare Ruimte.

Wij hopen dat de wethouder onze suggesties serieus bekijkt en niet pas tot het inzicht komt dat het anders moet als het huisvuil een meter in de straten ligt omdat er in het geheel geen draagvlak is bij de vuilnismannen voor de plannen van de wethouder.