Samenscholingsverbod: Open Brief SP-fractie aan burgemeester Brouwer

25 september 2007

Samenscholingsverbod: Open Brief SP-fractie aan burgemeester Brouwer

Naar aanleiding van het door burgemeester Brouwer aangekondigde samenscholingsverbod voor Kanaleneiland Noord, heeft de SP-fractie een open brief aan de burgemeester verstuurd. Een afschrift is gegaan naar de burgemeesterskandidaten Ralph Pans en Aleid Wolfsen, met het verzoek hun visie met ons te delen.

Samenscholing?

Utrecht, 25 september 2007

Geachte mevrouw Brouwer,

Bij ?4 in het land? en het NOS-journaal hebt u, geflankeerd door corpschef Stoffel Heijsman, aangekondigd over enkele weken een samenscholingsverbod in te stellen in Kanaleneiland Noord. Dit om de ?kritieke toestand?, veroorzaakt door 21 man harde kern en 70 meelopers, aan te kunnen pakken. Voor welke groepen en voor hoelang het gaat gelden is nog onduidelijk. Het is inmiddels 4 dagen na uw media-optreden. De SP-fractie verbaast zich erover dat er van uw zijde nog geen enkele mededeling of uitleg naar de gemeenteraad is gekomen over deze ingrijpende maatregel. We vinden de antwoorden op de volgende vragen van wezenlijk belang en roepen u dan ook op ze per omgaande te beantwoorden.

- Is er een directe aanleiding om deze maatregelen nu aan te kondigen? Welke?
- Als er een directe aanleiding is, waarom gaan de maatregelen dan pas over een paar weken in?
- Wat houden de maatregelen precies in?
- Voor welke straten gaan ze exact gelden?
- Blijkbaar zijn de veroorzakers van de problemen bekend en ook de feiten waarvan zij verdacht worden. Wat zijn deze feiten en waarom worden zij niet gewoon opgepakt en voorgeleid?
- Voor hoe lang gaat het samenscholingsverbod gelden en wat wilt u er mee bereiken?
- Gaat de maatregel gelden voor iedereen, of alleen voor een bepaalde groep?
- Bij het laatste; hoe weet je dat iemand tot deze groep behoort?
- Wat komt er na deze maatregelen? een samenscholingsverbod zal immers niet van onbeperkte tijd zijn.
- Wat zijn de criteria voor het instellen van een samenscholingsverbod en waarop zijn die gebaseerd?
- Wat is de definitie van een samenscholing en hoe voorkom je dat onschuldigen worden aangepakt?
- Een ?kritieke toestand? is een fase in een escalerende ontwikkeling. Hoe heeft het tot deze toestand kunnen komen?
- Waarom is er niet eerder ingegrepen? Wat zegt dit over het eerder gevoerde beleid van politie en burgemeester?
- Leiden de maatregelen niet slechts tot een tijdelijke verplaatsing van het probleem en/of tot escalatie?
- Waarom hebt u niet direct na, of beter nog voor de aankondiging in de media de raad geinformeerd?

We zien uit naar uw antwoorden.

Met vriendelijke groet,

De SP-fractie