Bijdrage Algemene Beschouwingen 2008

11 oktober 2007

Bijdrage Algemene Beschouwingen 2008

Onder het filmpje is Tim Schippers toespraak te lezen.

[googlevideo]http://video.google.com/videoplay?docid=5056683624254456018[/googlevideo]
Download Lage Resolutie
Download Hoge Resolutie

Voorzitter,

Utrecht wordt nog geen artikel 12 gemeente, was het understatement dat ik kort geleden hoorde bij de presentatie van de begroting 2008. En dat klopt. Als je de financiele situtatie van de gemeente bekijkt, dan kunnen we het stadhuis onderhand beter omtoveren in een geldpakhuis, a la Dagobert Duck. En dan komt er uit ?Den Haag? nog een extra zak geld aan, in de vorm van de Vogelaargelden. Het huishoudboekje van de gemeente is dus op orde, mede dankzij de REMU-gelden en de verkoop van ons busbedrijf, wat achteraf zeer voorbarig was.Wat gaan we doen met al dat geld? Het weerstandsvermogen op peil gebracht. Prima, zo hoort het ook. De aanpak van het achterstallig onderhoud krijgt een flinke impuls. Uitstekend. Al valt op de manier waarop dat ingeboekt wordt wel wat aan te merken (eerst onderbesteding, veel geld over. Nu aftrekken van het totaal aan achterstallig onderhoud) en blijft er ook nog wel een vuiltje over. De publieksdienstverlening wordt verder verbeterd. Daarbij zien we punten terug die de SP aan het hart gaan, zoals het gemeentebrede callcenter. Mooi. De speeltuinen zijn op zondag open, Nieuw Rotsoord heeft structureel extra ruimte gekregen. Prachtig. En zo is er nog wel meer.

Verder veel goede voornemens en optimistische vooruitzichten. Visies en masterplannen. Gebiedsplannen voor Overvecht, de wijkactieplannen gaan in gang gezet worden. Bewoners en wijkraden moeten nog wel even worden overtuigd van de werkbaarheid van de ?charters? en de lappendeken van verantwoordelijke instanties die dit allemaal moeten gaan waarmaken. Wij zijn ook niet overtuigd.Hoe succesvol is de herstructurering, als het college zelf constateert dat de import uit die wijken de sociale problemen gewoon meeneemt naar Leidsche Rijn. Verdunning is wat anders dan een oplossing. We slopen oude wijken die zeer geschikt zijn voor de groepen die nu niet aan de bak komen. De grote promotieactiviteiten staan niet ter discussie. De uitstraling van de stad is van levensbelang.

Net zo goed als de leefbaarheid en de luchtkwaliteit. Wie kan er tegen zijn als je zegt dat die moeten worden verbeterd? Het college constateert tegelijk dat het aantal banen in de stad is afgenomen maar de werkloosheid eveneens. Steeds meer Utrechters werken dus buitenshuis, steeds meer buitenshuizers komen naar Utrecht om te werken. Meer verkeersbewegingen de stad in en uit, als gevolg van overheidsbeleid. Gebundeld op de ringen, ontsluitingswegen en wijkverzamelstraten, in de nabijheid waarvan we ook nog eens zwaar verdichten (Zijdebalen, As Kanaleneiland). Over het Stationsgebied heb ik het dan maar even niet.

De leefbaarheidsbudgetten gaan naar 1 miljoen per wijk, maar komt het geld terecht waar het hoort?
Kortom; geld zat, maar worden de mensen er beter van? Op macroniveau is het behoorlijk op orde. Maar wij hebben onze twijfels over de effectiviteit van het beleid en onze zorgen over wat je ermee achterlaat. Collateral Damage. Voorzitter, de begroting gaat over die mensen. Wij vinden dat je die dan ook aan het woord moet laten bij de bespreking daarvan. Ik nodig u uit met ons mee te kijken en te luisteren naar die mensen. Graag zal ik na afloop uw vragen en opmerkingen beantwoorden. Net even anders dus.