SPiritus in discussie over amateursport, het verslag

21 oktober 2007

SPiritus in discussie over amateursport, het verslag

Het college is hard bezig om de Tour de France naar Utrecht te halen. Een indrukwekkend evenement met gegarandeerd veel media-aandacht en bezoekers. Het kost wat, maar het zet de stad wel op de kaart. Maar is dit eigenlijk wel zo? En gaat er sowieso niet teveel geld naar professionele sport ten koste van de amateursport? Over deze kwestie gingen vandaag de Utrechtse sportwereld en de lokale politiek in discussie in het politiek-cultureel café SPiritus.

John van Otterloo ? de gespreksleider van SPiritus ? opende de discussie tussen Paul Verweel (voorzitter Vereniging Sport Utrecht), Maaike van Meerten (Verenigingsmanager Sportpark Marco van Basten), Joke Brouwer (Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling gemeente Utrecht) en Franke Beijer (vrijwilliger bij een studentensportvereniging) met de vraag of de Tour de France wel goed voor de stad Utrecht is en het geld dat het gaat kosten wel opweegt tegen de verwachte opbrengsten.

_dsc0017.jpg
V.l.n.r.:Franke Beijer, Maaike van Meerten, Paul Verweel en Joke Brouwer (foto: Francis van Boxtel)

Volgens Joke Brouwer kost het naar Utrecht halen van de Tour een hoop geld, maar krijgen we daar wel weer een hoop voor terug. Volgens haar kunnen we rekenen op een hoop positieve spin-off voor de amateursport. Brouwer geeft aan dat het meeste geld dat de gemeente aan sport uitgeeft naar de amateursport gaat. ?De laatste tijd is er veel gedaan aan het verbeteren van het sportaanbod in de wijken. De gemeente wil dit de komende jaren verder uitbouwen. Het onderhoud van sportvoorzieningen kan beter, maar daar zijn we hard mee bezig.?

Voor Paul Verweel is dit allemaal verre van genoeg. ?Ik schaam me mijn ogen uit mijn hoofd voor wat er naar sport gaat in het algemeen.? Frank Beijer sluit zich hier deels bij aan. Wat hem betreft kunnen we meer doen om het sporten te stimuleren. ?Het is heel belangrijk om sport binnen de maatschappij en stad te houden. Dit komt ook ten goede aan de integratie.?

Maaike van Meerten meent dat wat integratie in de achterstandswijken betreft er al verbetering zichtbaar is, maar dat we ook in de andere wijken meer ondersteuning moeten geven. Volgens haar mogen we de middengroepen niet vergeten.

En wat kan de politiek doen voor de amateursport in Utrecht? Het doemdenken over de verenigingen loslaten, meent Beijer. ?Er zijn al een hoop vrijwilligers aanwezig bij de verenigingen. Dat is iets moois dat we moeten behouden voor de samenleving.? Verweel wil vooral investeren in de sportcomplexen en de mensen die de verenigingen draaiende houden. Ook zou volgens hem de ingewikkelde regelgeving wel wat minder kunnen.

Politiek

En wat vinden de politici zelf over hoe de gemeente met amateursport moet omgaan? Gadiza Bouazani (PvdA), Maarten van Ditmarsch (CDA) en Tim Schipper (SP) schoven aan bij John van Otterloo.

Het CDA ziet in het deelnemen aan sport een goed instrument voor het overbrengen van normen en waarden. Van Ditmarsch ziet dat de verbanden in de samenleving wegvallen en geeft aan dat sport belangrijk is om de mensen weer met elkaar in verband te brengen.

_dsc0081.jpg
V.l.n.r.: Tim Schipper, Gadiza Bouazani en Maarten van Ditmarsch (foto: Francis van Boxtel)

Los van het hele normen en waarden-debat vindt Bouazani sport sowieso belangrijk. Schipper sluit zich bij het CDA en de PvdA aan. ?Over dit punt bestaat geen onenigheid. Sport speelt een grote rol in het verbinden van mensen. Het kan werken als een bindende factor.?

En wat vinden de politici van het idee om de Tour de France naar Utrecht te halen? Wat de PvdA betreft zou het een grote aanwinst voor de stad zijn en mag die wat dat betreft komen. Ook het CDA is groot voorstander. De SP gelooft dat er veel mensen af zullen komen op het evenement, maar zet vraagtekens bij wat het kan betekenen voor de stad. ?De promotionele effecten zullen kortstondig zijn en de opbrengsten gaan naar het bedr