Harrie Bosch: "gemeente zal Bo-Ex aanschrijven bij slecht onderhoud Complex 507"

30 januari 2008

Wethouder Harrie Bosch was in ieder geval in woorden duidelijk over de toekomst van Complex 507: Bij sommige complexen van de oorspronkelijke DUO-lijst, blijken de vooraf bedachte plannen voor herstructurering niet haalbaar. Dan gaan ze van de lijst af. Na het afwijzen van het sloop/renovatieplan van Bo-Ex hebben de bewoners gepleit voor goed onderhoud. Dat moet ook in orde zijn. Als dat niet zo is, zal de gemeente Bo-Ex aanschrijven, aldus de wethouder.

507Sloop van de baan?

Een ongebruikelijk helder statement van de wethouder, als reactie op vragen van Tim Schipper, in de commissie Stedelijke Ontwikkeling van 29 januari. Sloop lijkt dus definitief van de baan. Nu is het zaak de daad bij het woord gevoegd te krijgen. Het onderhoud 'in orde' krijgen zal voor Bo-Ex ook nog een aardige klus zijn, als je bedenkt dat de laatste -lichte- renovatie heeft plaatsgevonden in 1975?

De vragen:

- Op 9 januari heeft het bestuur van de bewonersvereniging van Complex 507 een onderhoud gehad met BO-Ex. Daarin heeft Bo-Ex aangegeven 507 'uit DUO' te halen en over te gaan tot 'beheer' van het complex. Geen sloop, geen renovatie. De huurverhogingen gaan weer in, werd gezegd.
Zo?n 12 weken geleden heeft de bewonersvereniging een verzoek tot aanschrijving van Bo-Ex aan de gemeente gericht, waarin wordt aangedrongen op groot onderhoud van onder ander daken, gevels, kozijnen, leidingen en riolering. Ik heb hierover de volgende vragen:

1. Klopt het dat Complex 507 uit DUO / Utrecht Vernieuwt wordt gehaald?
2. Aangezien de gemeente partij is in dit convenant; kan Bo-Ex dit eenzijdig doen, zonder de bewoners een alternatief plan aan te bieden, of is de gemeente akkoord?
3. Wat wordt bedoeld met beheer, gezien in het licht dat er na 1975 niets meer gedaan is aan groot onderhoud of renovatie? Wat vindt u van de mededeling "de huurverhogingen gaan weer in", bij de huidige staat van onderhoud van het complex?
4. Toen vorig jaar een van de bewoners (in het voor renovatie bestemde deel van het complex) door de slaapkamervloer zakte, is gebleken dat er nog loden leidingen in de panden liggen. (Overigens is ook in de vervangende woning van het slachtoffer sprake van ernstige schimmelvorming). Dat de rioleringen aan vernieuwing toe zijn is al langer bekend. Wat gaat de gemeente doen om onveilige en/of onhygienische situaties te voorkomen, als Bo-Ex niet van plan is dit onderhoud zelf te doen?