Met het telraam erbij beslissen over bevoorrading Winkelcentrum Parkwijk?

30 januari 2008

Met het telraam erbij beslissen over bevoorrading Winkelcentrum Parkwijk?

Tot twee keer toe is er in de vorige raadsperiode een motie aangenomen over de bevoorrading van Winkelcentrum Parkwijk. De motie ? initiatief destijds van CDA raadslid Harm Janssen was duidelijk. Het vrachtverkeer moet via de busbaan, over de aan te passen brug de Melissekade op en dan rechtdoor naar de laad- en losplek op de Scharleistraat. Op de begroting werd het benodigde geld gereserveerd.

Parkwijk

Het huidige college, nu met CDA wethouder Harm Janssen, wil de motie niet uitvoeren. Gevolgen: CDA-fractie boos en houdt vast aan de motie. Irritatie bij coalitiepartner GroenLinks over de houding van het CDA. De PvdA volgt ? zoals altijd ? het college. Dat wordt flink masseren in de coalitie, of stemmen met het telraam erbij. De sleutel ligt bij de ChristenUnie. Die hield zich op de vlakte.

Het was een hele toeloop, in de commissie Stedelijke Ontwikkeling van 29 januari. Liefst 11 insprekers maakten hun opwachting, naar aanleiding van de recente besluiten van het college over de bevoorrading van het winkelcentrum, een gymzaal, het Islamitisch Centrum, een jongerencentrum. Wethouder Bosch wilde proberen uit te vinden over welke onderdelen er consensus is in de raad. Na 2 ½ uur debat bleek dat het college door kan gaan met bijna alle plannen. Alleen de vrachtwagens zijn dus nog twistpunt, maar dat zou wel eens een heel flink punt kunnen zijn. De oppositie zal proberen in de raad van 7 februari de verhoudingen duidelijk te krijgen, door middel van een actuele motie.

De tussenstand
Voor uitvoering van de motie CDA, VVD, SP, Groep Mossel, D66, Leefbaar Utrecht (20)
Tegen zijn PvdA en GroenLinks (22)
Onduidelijk B&G (niet aanwezig, maar waarschijnlijk voor) en ChristenUnie (3)

De keuzes van de SP:

Motie uitvoeren: bevoorrading via HOV en brug Melissekade aanpassen. Uitzicht is daar goed, situatie overzichtelijk. Geld is er al voor gereserveerd. Vrachtverkeer komt dan rechtdoor de Scharleistraat in en kan veel makkelijker manoeuvreren.

Gymzaal bouwen zo dicht mogelijk bij de school.

Islamitisch centrum kan op de voorgestelde plek aan de Verlengde Houtrakgracht komen, mits er een goede oplossing is voor het parkeren. Als er al een probleem is: de parkeergarage onder het winkelcentrum wordt nauwelijks gebruikt. Andere optie is ondergrondse parkeervoorziening, die ergens in het verleden al in een van de plannen was ingetekend.

Jongerencentrum aan de Verlengde Houtrakgracht.