Burgemeester Wolfsen handhaaft Mosquito's Bernadottelaan

12 februari 2008

Burgemeester Wolfsen handhaaft Mosquito's Bernadottelaan

Mosquito's zijn apparaatjes die een zeer hoge toon uitzenden. Deze hoge tonen zijn zo irritant dat (zij die het kunnen horen) mensen deze tonen niet lang kunnen verdragen. Maar alleen jongeren zijn in staat zulke hoge tonen te horen. De meeste mensen boven de 25 hebben er geen last van.

Mosquito's staan op de openbare weg, in Utrecht op de Bernadottelaan en de Spaaklaan. Het doel van deze apparaten is het wegpesten van hangjongeren. Maar volgens de SP is dit een laf en asociaal middel. Laf omdat een apparaatje wordt neergezet, zodat jongeren niet hoeven te worden aangesproken, zodra ze voor overlast zorgen. Asociaal omdat dit middel hinder en irritatie voor alle jongeren veroorzaakt. En alleen voor jongeren.

Naar aanleiding van schriftelijke vragen van Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP) heeft minister Rouvoet aangegeven dat hij laat onderzoeken in hoeverre het gebruik van Mosquito's in strijd is met de grondwet. Met name artikel 10 en 11, het recht op de persoonlijke levenssfeer en het recht op de onaantastbaarheid van het lichaam.

Naar aanleiding hiervan heeft Michel Eggermont in de commissie Bestuur en Veiligheid de burgemeester gevraagd om, in elk geval gedurende het onderzoek van de grondwettelijkheid, deze apparaten onmiddelijk uit te zetten.

De reactie van de burgemeester van Utrecht, Aleid Wolfson (PvdA), was zeer teleurstellend. Hij laat de Mosquito's aan staan omdat ze volgens hem "werken". Terwijl de minister nog de grondwettelijkheid laat onderzoeken, is de burgemeester er kennelijk uit of vindt hij deze grondrechten (voor jongeren) niet belangrijk?

Dit betekent niet dat we als SP het hierbij laten zitten. Duidelijk is alleen wel dat we de situatie niet gewijzigd krijgen d.m.v. vragen in de gemeenteraad alléén.