SPiritus: raadswerk, het gesprek, complex 507 en huisjesmelkers

4 februari 2008

SPiritus: raadswerk, het gesprek, complex 507 en huisjesmelkers

De deelnemers van SPiritus van zondag 3 februari 2008

Op een fraaie zondagmiddag organiseerde de SP Utrecht voor de eerste keer in dit jaar het politiek-cultureel café SPiritus in café Hofman. De bezoekers werden getrakteerd op de muzikale intermezzo's van Kelten zonder grenzen en Bagr, de SPolumn van Tim Schipper en gesprekken met bewoners van complex 507 en actief SP-lid Melissa Romani. ROOD Utrecht gaf een toelichting over haar aanpak van huisjesmelkers.

(Foto's: Francis van Boxtel)

SPolumn

Na de muzikale opening door Kelten zonder grenzen las Tim Schipper zijn SPolumn voor. Hij vertelde over hoe de SP tegen raadswerk kijkt, wat het betekent nu we met twee zetels in de Utrechtse gemeenteraad zijn vertegenwoordigd en over een aantal actuele ontwikkelingen. Lees hier zijn column.

Kelten zonder grenzen

Complex 507

Al vele jaren hebben de bewoners van Complex 507 in Lombok te maken met zwaar achterstallig onderhoud, sloop- en renovatieplannen en onrechtmatigheden bij draagvlakmetingen. Presentator Vincent Wijlhuizen ging in gesprek met Sandra Nachtegaal en Marieke de Roode, twee bezorgde bewoners van Complex 507, eigendom van wooncorporatie Bo-Ex.

V.l.n.r.: Vincent Wijlhuizen, Sandra Nachtegaal en Marieke de Roode

Sandra en Marieke vertellen dat sinds 1974/75 de laatste (klein) renovatiewerkzaamheden hebben plaatsgevonden aan het complex. Sinds die tijd is er geen groot onderhoud meer gepleegd. De woningbouwcorporaties en de gemeente begonnen in 2000 met De Utrechtse Opgave (DUO), een overeenkomst over de herstructurering van een flink deel van de Utrechtse voorraad sociale huurwoningen. Sindsdien probeert Bo-Ex haar plannen voor Complex 507 door te drukken tegen de wensen van de bewoners in. Die willen echter geen sloop, maar renovatie van de woningen. Bo-Ex wil minstens 40% slopen, de huren verhogen en koopwoningen van meer dan EUR 300.000 bouwen. De bewoners voelden zich 'genaaid', vooral omdat de woningen technische helemaal in orde zijn.

Voorlopig lijken de plannen van tafel sinds Bo-Ex begin januari 2008 bekendmaakte dat de sloop- en renovatieplan niet doorgaan. Groot onderhoud vindt er echter ook niet plaats. Maar Marieke en Sandra laten het er niet bij zitten. Samen met raadsman Kees van Oosten blijven ze vechten voor het noodzakelijk onderhoud van de woningen. To be continued.

Zie ook:

In gesprek met...

Ook deze keer sprak Vincent Wijlhuizen met een actieve SP'er. Zondag was het de eer aan Melissa Romani. Over Palestina, slopen en activisme.

Al jaren sympathiseerde Melissa met de SP voordat ze lid werd. Maar toen Pim Fortuyn opkwam in 2001, voelde ze dat ze iets actiefs wilde doen met de politiek. Een algemene SP-flyer die ze later vond op Amsterdam Centraal gaf de doorslag. Ze was het met de meeste punten eens en besloot lid te worden van de partij. Ze ging de Tribune bezorgen bij haar in de buurt, houdt zich bezig met Palestina en sloot zich aan bij de migrantenwerkgroep van de afdeling. Melissa vindt het belangrijk dat migranten geïnformeerd worden over de SP, omdat volgens haar veel migranten denken dat de SP nationalistisch en communistisch is. Samen met andere SP'ers zoekt ze contact met migrantenzelforganisaties en flyert ze bij moskees.

Ze organiseerde in 2007 samen met de Palestijnse Gemeenschap Nederland een benefietweekend voor jonge kinderen in de Palestijnse gebieden. Met het opgebrachte geld werden fietsen gekocht voor de kids zodat zij hun frustraties over hun moeilijke leven op de Westelijke Jordaanoever van zich kunnen losfietsen.

De grootschalige sloopplannen van de gemeente en woningcorporaties met De Gagel en prestigeprojecten steken haar. "We moeten ons blijven verzetten tegen het sloopvirus. Het is belachelijk dat er wel geld is voor prestigeprojecten terwijl er nauwelijks geld is voor buurthuizen." Melissa sloot daarom het gesprek af met een oproep aan alle aanwezigen om in actie te komen.

Huisjesmelkers

ROOD Utrecht-voorzitter Christel Wiskerke

Ter afsluiting van de middag lichtte Christel Wiskerke - voorzitter van ROOD Utrecht - de Huisjesmelker van het jaar-verkiezing toe. Zoals elk jaar reikt ROOD samen met de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) een prijs uit aan de slechtste huisbaas. Voor het jaar 2006 ging de prijs naar de Utrechtse huisjesmelker mevrouw Chang. Ook voor het jaar 2007 nomineerde Utrecht haar weer, maar het Amsterdamse bedrijf Direct Housing ging er met de prijzen ervan door.

Bagr sloot samen met de Kelten zonder grenzen het café muzikaal af