Spiritus: "Cliënt niet beter op geworden dankzij WMO"

3 april 2008

Spiritus: "Cliënt niet beter op geworden dankzij WMO"

spiritusdebat1.jpgVoor de tweede keer dit jaar was er zondag 30 maart een politiek café van de SP in utrecht. Dit keer stond het Politiek Café SPiritus in het teken van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Foto's: Francis van Boxtel

In café Hofman gaf Meldpunt Thuiszorg Utrecht een update over de stand van zaken van de WMO in Utrecht en was er een debat over de werking van de WMO. Voor het Debat waren aanwezig Joyce Ostendorf-Sterk (directeur Aveant), Wouter Rust (Projectleider WMO gemeente Utrecht) en Renske Leijten (lid Tweede Kamer voor de SP). Zoals gebruikelijk was er ook dit keer weer een SPolumn van fractievoorzitter van de SP in de gemeente raad Tim Schipper.

De muzikale optredens tijdens het politieke café van de SP in Utrecht waren van Marcel Luntungan, Bagr en het onlangs opgerichte SP-koor SchuurSPons. Voor SchuurSPons was het een bijzondere dag, het was hun eerste optreden.

spiritus_koor.jpgDe dames en heren van SP-koor SchuurSPons

SPolumn

Na de muzikale opening van Marcel Luntungan herinnerde Tim Schipper ons aan de gebeurtenis van 10 oktober, het Burgermeesters referendum In Utrecht. Onlangs verscheen er in de krant dat de PvdA de fopspeen van 1 miljoen had gevalueerd. De conclusie, Leefbaar Utrecht en de SP hadden moeilijk gedaan tijdens het referendum, waardoor het referendum geen eerlijke kans van slagen had. Niet de beperkte keuze tussen twee kandidaten van dezelfde partij zorgde voor een erbarmelijk lage opkomst van negen procent, nee de herrie, die Leefbaar Utrecht en de SP hadden gemaakt, was de oorzaak. Tim Schipper sloot af met een waarschuwing voor de volgende evaluatie van de PvdA, want het muziekpaleis en de Vogelaarwijken staan binnenkort op de agenda van de gemeenteraad. Als er weer onverstandig met gemeenschapsgeld wordt omgegaan zal de SP weer herrie gaan maken. De datum voor de volgende evaluatie van de PvdA is nog niet geprikt.

Meldpunt Thuiszorg

Gonnie Oosterbaan en Alex Begheyn van het Meldpunt Thuiszorg Utrecht deden verslag van klachten die tot nu toe waren binnen gekomen. Ze toonden aan de hand van enkele voorbeelden aan dat het niet allemaal goed geregeld is binnen de thuiszorg. Een veel gehoorde klacht was dat de vaste huishoudelijke hulp was ingeruild voor een steeds wisselende hulp. Met als gevolg dat er keer op keer aan de hulp moest worden uitgelegd wat er moest gebeuren.

spiritus_gonnie-alex.jpgGonnie Oosterbaan en Alex Begheyn van het Meldpunt Thuiszorg Utrecht

Niet alleen waren er klachten van cliënten binnengekomen ook het personeel is niet blij met de invoering van de WMO. De vaste werknemers van een thuiszorgorganisatie werd gevraagd om hun vaste contract om te ruilen voor een alpha-contract. De thuiszorgorganisatie vertelde alleen de positieve kanten van het nieuwe contract, maar vergat de negatieve gevolgen te melden.

Gonnie Oosterbaan en Alex Begheyn wilde met hun verhaal meer bekendheid geven aan het meldpunt.

Hoewel het aantal klachten in Utrecht tot nu toe meevalt, verwachten ze in de toekomst meer klachten binnen te krijgen. De WMO is pas vanaf 1 januari 2008 in werking in Utrecht. Alle cliënten krijgen nu nog zorg toegewezen volgens de oude regelenig, maar als er opnieuw moet worden gekeken naar de zorgtoewijzing, zal dit volgens de nieuwe regeling gaan. Het meldpunt verwacht dat mensen minder zorg krijgen en dat er dan ook meer klachten gaan binnenkomen.

Debat WMO

spiritusdebat2.jpgDe debaters vlnr: Wouter Rust, Joyce Ostendorf-Sterk en Renske Leijten. Uiterst rechts discussieleider John van Otterloo

Onder leiding van John van Otterloo gingen ten slotte Joyce Ostendorf van Aveant, Wouter Rust Projectleider WMO van de gemeente Utrecht en Tweede Kamerlid Renske Leijten in debat over de WMO. Wouter Rust stelde dat het in Utrecht nog relatief goed gaat met de Thuiszorg. "De gemeente heeft een vaste prijsstelling met de aanbesteding. Zo kunnen alle krachten een normaal salaris verdienen." Daarbij moet worden gezegd dat de meeste cliënten in Utrecht nog moet worden geïndiceerd volgens de nieuwe richtlijnen. Volgens de gemeente hebben cliënten alleen nog maar recht op huishoudelijke hulp 2 als er sprake is van een 'ontregeld huishouden'. Huishoudelijke hulp 2 helpt, in tegenstelling tot Huishoudelijke hulp 1, naast de gewone huishoudelijke taken ook met de organisatie van het huishouden. Leijten verwacht dat er dan meer de goedkopere Huishoudelijke Hulp 1 wordt ingezet.

Een groot probleem met de invoering van de WMO ligt bij de indicatie. Joyce Ostendorf stelt dat er gestopt moet worden met het telefonisch indiceren. Er komt bijval uit het publiek "Je moet wel mondig zijn om genoeg zorg te krijgen, ander krijg je het niet" Renske Leijten is het hier mee eens en zegt: "De indicatie van zorg weer terug moet komen bij de mensen die daar het beste zicht op hebben, de mensen die werken in de zorg en bij de cliënten zijn."

Wouter Rust zegt dat er sinds de invoering weinig klachten zijn binnen gekomen. Slechts 150 op 25.000 aanvragen. "Dat zijn er 150 teveel, maar het valt relatief mee." Volgens Renske Leijten is "elke klacht een gratis advies". Ook zal dit nog niet alles zijn het is slechts 'het topje van de ijsberg', want het is al vervelend dat je hulp nodig hebt en dan ga je niet snel klagen. Volgens Ostendorf heeft de invoering van de WMO veel gekost en "de cliënt is er niet beter op geworden."

marcel_luntungan.jpgZanger Marcel Luntungan

bagr.jpgDe mannen van Bagr publiek.jpg