Voorjaarsnota: College schuift de rekeningen door

21 april 2008

Voorjaarsnota: College schuift de rekeningen door

Klotste het geld vorig jaar nog tegen de ramen van het stadhuis, door de verkoop van de REMU en het GVU, met als twijfelachtig hoogtepunt de rompertjesmotie van de coalitie, dat feestje is wel voorbij. Er is weinig tot geen financiƫle ruimte meer en die gaat er ook niet komen de volgende jaren. Het college is echter nog niet uitgefeest, getuige de voorjaarsnota, met grote extra bedragen voor onder andere stadspromotie en de Vogelaaraanpak. Die afterparty levert een aantal flinke onbetaalde nota?s op voor de opvolgers. De SP vindt dit leven op krediet zeer onverstandig.

8 miljoen extra voor de viering van de Vrede van Utrecht en het binnenhalen van de titel Culturele Hoofdstad van Europa in 2018, 4 miljoen extra naar Stadspromotie. Twee keer 5 miljoen voor de wijkenaanpak na 2009. Dat is een keuze die je kan maken, maar als je weet dat je straks 10-20 miljoen tekort komt op de huisvesting Primair Onderwijs, er nog grote bedragen naar bereikbaarheid en luchtkwaliteit moeten, er nog miljoenen moeten worden gevonden voor het achterstallig onderhoud, dan is het niet de keuze van de SP.

Leeg
De stadskas na de volgende verkiezingen?

Ook hangt er nog een flinke tegenvaller in de lucht voor de ?Rode Doos?, het tijdelijke muziekcentrum Vredenburg Leidsche Rijn. Werd eerst door het college gezegd dat men deze mee zou nemen bij de Voorjaarsnota, nu volstaat men met het doorschuiven naar de Bestuursrapportage.

Doorschuiven is het kernwoord, met name naar de periode na dit college. De contouren van een stevig debat de komende maand worden zichtbaar?