SP: Geef bewoners flats keuze tussen sloop en renovatie

15 oktober 2008

SP: Geef bewoners flats keuze tussen sloop en renovatie

Tim Schipper

Op 15 oktober gaf Mitros een reactie op mijn opiniestuk over het gebiedsplan Kanaleneiland-Noord. Die vraagt op zijn beurt om een antwoord van mijn kant.

Er staan een heleboel goede dingen in de plannen, stelt Mitros. Klopt. De SP ziet die liever vandaag dan morgen gebeuren. We hebben wel grote bezwaren tegen de sloop van veel flats, die sinds jaar en dag slecht onderhouden worden. Sloopplannen waarvoor de bewoners geen alternatief geboden wordt.

De flats tussen de van Heuven Goedhartlaan en het Attleeplantsoen worden gesloopt, staat er in het plan. Nu staan er 450 flatwoningen. Daarvoor in de plaats komen er zo?n 270 woningen terug, waarvan ongeveer 90 in de sociale huur. Een kans voor de zittende bewoners? De SP ziet dat anders. 180 gezinnen kunnen niet terugkomen en moeten verhuizen buiten de buurt. Van alle gezinnen die zijn aangewezen op een sociale huurwoning, kunnen er dus maar 90 terugkomen in de nieuwbouw in dit gebied.

De flats tussen de van Heuven Goedhartlaan en het Attleeplantsoen zouden slecht zijn. Dat klopt niet. Het onderhoud is slecht, de flats zelf niet. Waarom kunnen anders precies dezelfde woningen aan de andere kant van de van Heuven Goedhartlaan wel opgeknapt worden? Mitros moet gewoon zorgen voor goed onderhoud. Daar betalen de bewoners tenslotte huur voor. Mitros zou niets verdienen aan de sloop, het kost alleen maar geld. Maar Mitros heeft wel een flinke dot geld bespaard op onderhoud en woningverbetering. Krokodillentranen dus, wat mij betreft.

Is de beslissing over sloop al gevallen? Het lijkt erop, als je het gebiedsplan leest. Maar de bewoners hebben wel degelijk een keuze. Als bij de latere draagvlakmeting meer dan 40% van de bewoners ?nee? zegt tegen de sloop, dan gaat het niet door.

De SP vindt dat de bewoners een echte keuze moeten krijgen. Wat gaat Mitros doen als de sloop niet doorgaat? Wat is plan B? Dat lezen we nergens. Een tekort in ?Utrecht Vernieuwt?, zoals ook wethouder Bosch erkende, tijdens de Algemene Beschouwingen op 9 oktober. We zullen in de raad met voorstellen komen om dit te verbeteren.

Tim Schipper
Fractievoorzitter SP Utrecht