SP plan lokale heffingen te radicaal?

5 november 2008

SP plan lokale heffingen te radicaal?

Michel EggermontDoor Michel Eggermont
Als financieel woordvoerder zoek ik dingen uit voor Tim Schipper, onze fractievoorzitter, zodat hij munitie heeft mocht hij geïnterrumpeerd worden door de andere partijen. Cijfers bekken alleen niet zo lekker, hij kan maar met een paar voorbeelden komen, toch wil ik jullie nog wat extra informatie geven om zelf te kunnen oordelen of het SP plan voor de lokale heffingen te radicaal is.

Een vergelijking met het verleden is op z'n plaats.

In 2001 waren de tarieven voor:
OZB-eigenaren 0,1352% WOZ, rioolrecht ?122,97 en afvalstoffenheffing ?108,91.

De collegeplannen voor 2009 hebben als tarief:
OZB-eigenaren 0,0935% WOZ, rioolrecht ?205,24 en afvalstoffenheffing ?275,76

Het SP-plan stelt voor:
OZB-eigenaren 0,1200% WOZ, rioolrecht 0,0720% WOZ en afvalstoffenheffing ?144,00

De huizenprijzen zijn natuurlijk wel flink gestegen de afgelopen jaren. Op www.kadaster.nl kun je vinden hoeveel de koopprijs tussen 1 januari 1999 (peildatum WOZ 2001) en 1 januari 2008 (peildatum WOZ 2008) gemiddeld is gestegen in Utrecht, namelijk 91,3%.

De lonen zijn veel minder gestegen, tussen 1 juli 2000 en 1 juli 2008 is het wettelijk minimumloon (bruto) gestegen van ?14.400 naar ?17.600 een stijging van 22%.

En het totaal van de lokale lasten?
Een huishouden met een appartement met een WOZ-waarde van ?175.000 (in 2008), betaalt als het aan het college ligt in 2009 in totaal ?644,63, volgens het SP-plan ?480,00. In 2001 was dit, rekening houdend met de lagere WOZ-waarde, nog ?355,56. Een stijging van 81,3% in 8 jaar als het aan het college ligt, een stijging van 35,0% als het aan de SP ligt.

Een stijging van 81,3%, in 8 jaar, kom je in het SP-plan pas tegen bij een woning met een WOZ-waarde van ?432.700 (in 2008). In de plannen van het college hebben deze huishoudens te maken met een verhoging van de lokale lasten sinds 2001 van 64,7%.

Een stijging van 35,0% in acht jaar komt ook voor in de plannen van het college: Bij een paleis met een WOZ-waarde van ?8.800.000 (in 2008)!

Voor een gemiddelde woning is de verhoging in 8 jaar volgens de plannen van het college 75,7% en in het plan van de SP 50,6%. Bij een huishouden met een woning met een WOZ-waarde van ?342.100 (in 2008) zijn de percentages gelijk: 69,1%.

Zowiezo zijn de verhogingen fors. Zeker als je het vergelijkt met de stijging van de lonen.