SP start zelf onderzoek luchtkwaliteit

18 december 2008

SP start zelf onderzoek luchtkwaliteit

Op donderdag 17 december stelde de SP mondelinge vragen naar aanleiding van een tussenvonnis van het gerechtshof over luchtkwaliteit en de reactie van de gemeente naar aanleiding hiervan.

Michel Eggermont: "We zijn erg ontevreden over de antwoorden van wethouder De Weger. Duidelijk uit de beantwoording van de wethouder is dat hij niets ziet in de uitrol van een fijnmazig meetnetwerk. Op grond van vervolgvragen gaf hij aan dat het te duur is en dat het juridisch niet nodig zou zijn [sic!]."

De SP is niet zozeer voor het opzetten voor een heel duur meetsysteem. De gemeente Den Haag laat zien hoe het ook kan. Elke maand publiceert zij op haar gemeentelijke website metingen op 75 plaatsen in de stad. De website Allesoverutrecht citeerde Jeanine van Weldam van de Haagse dienst Stadsbeheer: ?We meten al jaren en kunnen zo onze rekenmodellen op een juiste manier vullen met gegevens. Het is een voordelige en efficiƫnte manier om de luchtkwaliteit in de gaten te houden. Sinds wij meten zijn er in Den Haag geen rechtszaken geweest met luchtkwaliteit als thema, maar of dat samenhangt met het feit dat wij de lucht meten kan ik natuurlijk niet aantonen.?

Michel Eggermont: "Voor de SP is het nu echt genoeg. We hebben telkens aangedrongen op een fijnmazig netwerk, wederom bij de laatste begroting. De wethouder liegt als hij blijft roepen dat het zo duur is. De methodes van de gemeente Den Haag zijn goedkoop. Daarom hebben we zelf een offerte gevraagd om op 20 plekken in de stad te gaan meten."