College: gratis tickets Vredenburg voor raad 'correct'

22 januari 2009

College: gratis tickets Vredenburg voor raad 'correct'

Vredenburg Leidsche Rijn

De directeur van het Muziekcentrum heeft correct en alert gehandeld door de gemeenteraadsleden en hun partners uit te nodigen voor een gratis concert waarvoor het ?gewone publiek? kaarten moet kopen voor EUR 34 per kaart. Dit zegt het college in antwoord op schriftelijke vragen van de SP.

Op 23 december jongstleden hebben de gemeenteraadsleden een uitnodiging voor een ontvangst in Vredenburg Leidsche Rijn op zondagmiddag 18 januari mogen ontvangen. Het gaat hier om een uitnodiging voor het gratis bijwonen van een regulier concert van het Russisch Nationaal Orkest. De SP-fractie heeft zich erg over deze uitnodiging verbaasd, omdat alle raadsleden volgens artikel 14 van de gemeentewet de eed of belofte hebben afgelegd waarin staat:

?Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige belofte heb aangenomen of zal aannemen.?

De SP beschouwt het ingaan op het aanbod tot het gratis bijwonen van dit reguliere concert van het Russisch Nationaal Orkest als een geschenk en daarmee in strijd met artikel 14 van de gemeentewet.

Mede gezien de grote tekorten bij deze gemeentelijke dienst kan het niet worden uitgesloten dat het doel van deze geschenken het beïnvloeden van de gemeenteraad is.

Het college gaf de volgende antwoorden op onze schriftelijke vragen:

1.Is het college van burgemeester en wethouders op de hoogte van deze uitnodiging/geschenken?

Ja, de directeur a.i. van Muziekcentrum Vredenburg heeft de raad met onze instemming uitgenodigd. Overigens vinden wij de kwalificatie ?uitnodiging? wel, maar de term ?geschenken? niet van toepassing.

2.Kan het college van burgemeester en wethouders aangeven wat de kosten zijn van deze uitnodiging/geschenken en hoe deze verantwoord zullen worden?

Deze kosten zijn zeer gering. Het gaat om een minimaal bedrag aan briefpapier en portokosten. De raadsleden die op de uitnodiging zullen ingaan, zouden anders niet naar het concert zijn gegaan, een enkele uitzondering misschien daargelaten. Het concert zal goed worden bezocht, maar is niet geheel uitverkocht. Daarom derft het Muziekcentrum geen recette-inkomsten.

3.Is het college van burgemeester en wethouders bereid om aan de dienst Muziekcentrum Vredenburg duidelijk te maken niet langer zulke uitnodigingen/geschenken te versturen?

Nee, wij menen dat de directeur a.i. van het Muziekcentrum correct en alert heeft gehandeld. Juist nu het Muziekcentrum veel in de belangstelling staat, niet in het minst in die van de gemeenteraad, vinden wij het voor een volledige en objectieve beeldvorming een goede zaak dat de raadsleden ook een concert in Vredenburg Leidsche Rijn bijwonen om zich daar een indruk te kunnen vormen van deze locatie, wat daar gebeurt en de daar sinds de opening aangebrachte verbeteringen.

Zou overigens wél van een geschenk sprake zijn ? quod non -, dan nog wordt niet in strijd gehandeld met de Gedragscode voor leden van de gemeenteraad (Gemeenteblad 2004, nr 13) en in relatie hiermee met artikel 14 van de Gemeentewet. Er is of wordt geen tegenprestatie verlangd (artikellid 5.1 van de Code), terwijl een toegangsbewijs een tegenwaarde heeft van minder dan ? 50 (artikelleden 5.4 en 5.5). Los hiervan gaat deze Code ervan uit dat geschenken afkomstig zijn van derden.