SP-fractie wil raadsenqute naar Utrechtse luchtkwaliteit

20 januari 2009

SP-fractie wil raadsenqute naar Utrechtse luchtkwaliteit

Luchtvervuiling

De SP-fractie heeft op haar fractievergadering van 19 januari besloten dat zij zal inzetten op een raadsonderzoek naar het gemeentelijk beleid inzake de Utrechtse luchtkwaliteit. Een raadsonderzoek - zoals geregeld in de gemeentewet art. 155a - is vergelijkbaar met een parlementaire enquête, inclusief openbare hoorzittingen.

De SP beseft dat het instellen van een raadsonderzoek een zwaar maar wel noodzakelijk middel is om uit de impasse te komen waarin het gemeentebestuur terecht is gekomen. Meerdere verkeerskundige projecten zijn door de rechter de afgelopen jaren vernietigd. Woordvoerder Michel Eggermont: "In de Utrechtse samenleving is er een groot wantrouwen ontstaan jegens de invoer van gegevens in de verschillende rekenmodellen die de gemeente hanteert. Ook wij kunnen manipulatie van de ingevoerde gegevens niet uitsluiten. Op basis van deze gegevens is er daarom geen discussie meer mogelijk over de aanpak van de luchtkwaliteit. De onderste steen moet boven komen."

De SP zal de komende dagen steun proberen te krijgen van de andere partijen inclusief de collegepartijen voor het instellen van de enquête. Zowel de verkeerskundige, milieutechnische als de juridische aspecten moeten daarbij onder de loep genomen worden evenals de bestuurlijke aansturing. Michel Eggermont: "Wij staan inmiddels niet op het punt óf er een raadsonderzoek moet komen, maar wanneer".