Gemeente Utrecht: duurste gemeente

15 februari 2009

Gemeente Utrecht: duurste gemeente

Op 10 februari heeft het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) haar nieuwste rapport gepubliceerd ten aanzien van de ontwikkeling van de lokale lasten in de grootste gemeentes. De gemeente Utrecht heeft de twijfelachtige eer om als gemeente met de hoogste lokale lasten in 2009 te zijn. De SP vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling voor bewoners van onze gemeente. Bewoners met een modaal inkomen, woonachtig in een modaal huis betalen in Utrecht meer dan in welke grote gemeente dan ook. Juist vanwege deze ontwikkeling diende de SP tijdens de behandeling van de begroting 2009 verschillende wijzigingsvoorstellen in, ?lokaal eerlijk delen?, welke helaas niet werden aangenomen.

We hebben nog geen reactie van het college over dit rapport mogen ontvangen, terwijl de gemeente er vaak snel bij is als de gemeente als eerste uit de bus komt. Daarom hebben we de volgende vragen:

1. Had het college verwacht dat de gemeente Utrecht dit jaar als duurste gemeente uit de bus zou komen?
  2. Is het college het met de SP eens dat de gemeente Utrecht voor een gemiddeld huishouden het duurst uit de bus is gekomen door de door de gemeente gekozen tariefsystemen, vastrecht voor afvalstoffenheffing en rioolrecht?
  3. Is het college op de hoogte dat inmiddels acht gemeentes, Amersfoort, Apeldoorn, Arnhem, Emmen, Leeuwarden, Nijmegen, Westland en Zoetermeer, als heffingsgrondslag voor het rioolrecht de Waarde Onroerende Zaken (WOZ) kiezen?
  4. Is het college op de hoogte van het feit dat meerdere grote gemeentes er voor kiezen om de afvalstoffenheffing niet voor 100% kostendekkend te laten zijn, zoals Nijmegen (40%), Leiden (45%), Arnhem (62%), Lelystad (85%)?
  5. Is het college van plan deze eerste plek in de COELO-onderzoeken de komende jaren vast te houden? Zo ja, waarom, zo nee, is hiervoor een wijziging van het collegebeleid noodzakelijk en indien u dit nodig acht welke wijziging kunnen we verwachten?