Gekunsteld mea culpa Wolfsen redt feestje nieuwe coalitie

17 april 2009

Gekunsteld mea culpa Wolfsen redt feestje nieuwe coalitie

De commotie rond het tegenhouden van een hem onwelgevallig artikel door burgemeester Aleid Wolfsen kwam tot een voorlopig einde met zijn excuses voor zijn optreden, tijdens een door de SP geinitieerde interpellatie in de gemeenteraad van 16 april. Als de pers in Utrecht hierdoor haar werk voortaan weer in alle vrijheid kan doen, kan de SP-fractie leven met deze afloop. Om te spreken van hersteld vertrouwen in Wolfsen is het echter nog veel te vroeg.

Ramptoerisme?
Mediascape bij het stadhuis

Was het tegenhouden van een artikel in Ons Utrecht eerst niet meer dan ??onhandig?? optreden, een ??krasje?? op het blazoen van Wolfsen, in het interpellatiedebat een dag later was het ??onacceptabel??, volgens zijn eigen PvdA. Zelfs Eiko Smid van het CDA, die eerder geen enkele aanleiding zag voor een debat, was heel eventjes ??niet blij??.

Zocht Wolfsen op 14 april nog de vlucht naar voren in ontkenning, zelfrechtvaardiging en het kleineren van de tegenpartij, in het debat ging hij door het stof met uitgebreide excuses aan alles en iedereen die zich door zijn optreden onder druk gezet had gevoeld.

Hij kon ook lastig anders, met alle feiten die op tafel lagen en de golf aan negatieve publiciteit in de media de afgelopen dagen. Het deed gekunsteld en geregisseerd aan voor de man die steeds zijn eigen ego belangrijker leek te vinden dan de persvrijheid.

De nieuwe coalitie (PvdA-CDA-CU en VVD) vond het voldoende. Men zag ook geen aanleiding voor een raadsonderzoek naar de twijfels die overbleven over Wolfsen??s eerdere inmenging bij het AD en het functioneren van de afdeling Bestuurscommunicatie.

??Het zal niet meer voorkomen?, was de belofte van de burgemeester. Daar gaan we vanuit. Als het resultaat van deze interpellatie is dat journalisten weer gewoon hun werk kunnen doen, dan hebben we bereikt wat we wilden.

De SP-fractie wil iedereen bedanken voor de hulp die we gehad hebben bij het bijeenkrijgen van de feiten en de moed die diverse journalisten hierbij hebben getoond. Het had hen tenslotte ook hun broodwinning kunnen kosten.

Lees hier de analyse van Louis Engelman.

Bekijk hier de rode loper voor Wolfsen in NOVA.