Huurmarkt muurvast: Stop met sloop sociale huurwoningen

22 mei 2009

Huurmarkt muurvast: Stop met sloop sociale huurwoningen

Een ontluisterend beeld van de huurmarkt in Utrecht, vandaag in de Volkskrant. Het college zint op maatregelen om het scheefwonen tegen gaan. Stop om te beginnen met de grootschalige sloop van sociale huurwoningen, vindt de SP.

Opgeofferd

Een wachttijd van 8 jaar voor een huurwoning in Utrecht, een toenemend aantal sloopurgenten op die wachtlijst, het gat tussen huur en de goedkoopste koop is te groot, alternatieven nauwelijks beschikbaar, waardoor ook steeds meer mensen met hogere inkomens aangewezen zijn op de goedkoopste sector.

SP-fractievoorzitter Tim Schipper: "De gevolgen van jarenlang fout beleid komen nu keihard naar voren. De markt moest het regelen, maar die regelt het dus niet. Maar ook de theorie van de 'verhuisketen' kan definitief op de schroothoop. Dat was bouw vooral dure woningen, dan verhuizen de rijksten daarheen en komen er uiteindelijk goedkope woningen vrij. Vergeet het maar. We zeggen dit al tijden, maar het is wel zuur om op deze manier gelijk te krijgen."

Schipper heeft ook weinig geloof in de maatregelen die wethouder Bosch voorstelt. "Weer een inkomensgrens instellen lijkt logisch, maar er is voor de mensen daarboven geen alternatief, zegt de wethouder zelf. Datzelfde geldt voor het zogenaamde 'huren op maat'. Je helpt niemand door voor hetzelfde huis ineens veel meer te vragen. Het is tijd voor een ander beleid, waarbij we weer meer grip krijgen op de woningmarkt. Maar stop nu onmiddellijk met de sloop van juist die woningen waar het grootste tekort zit."