Onderzoek naar de arbeidssituatie thuiszorg Utrecht gestart

20 mei 2009

Onderzoek naar de arbeidssituatie thuiszorg Utrecht gestart

foto_bijeenkomst
Samen met de ABVAKABO FNV start de SP Utrecht een onderzoek om een goed beeld te krijgen van de arbeidsomstandigheden van de huishoudelijk medewerkers in de thuiszorg. Goede thuiszorg is alleen mogelijk als de arbeidsomstandigheden van de werknemers ook in orde is. De SP en de ABVOKABO FNV gaan vragenlijsten verspreiden onder thuiszorgmedewerkers in de regio Utrecht. De enquêtes kunnen hier worden ingevuld. De resultaten zullen in oktober worden gepresenteerd.

Dit onderzoek is een vervolg van een bijeenkomst van 14 mei jongstleden die de SP samen met de ABVAKABO voor thuiszorgmedewerkers organiseerde. Er kwamen veel verhalen los over loonsverlagingen, slechte contracten en slechte bejegening.
Opvallend was hoe hun verhalen elke keer uitkwamen op de verslechteringen voor de cliënten:?Cliënten worden in een hoek gedreven, ze krijgen verkeerde of geen hulp en worden zieker. Wij zien dat het verkeerd gaat, maar met ons is geen overleg meer. Er zijn geen zorgteams meer met de huishoudelijke hulp erbij.?

Voor meer informatie over de actiegroep Stop de Uitverkoop Thuiszorg Utrecht en het zwartboek "Wees blij dat u überhaupt thuiszorg krijgt", vindt u hier