Openbare weg in Utrecht verkocht

Openbare weg in Utrecht verkocht

Europese verkiezingen
_dsc00055

Een mysterieuze man in pak heeft afgelopen zaterdag 23 mei het eerste stuk van de openbare weg op de Oudegracht gekocht. De nieuwe eigenaar had via Brussels Makelaars een stuk straat gekocht en die gelijk afgezet met linten. ?Van Europa moet al het publieke bezit verkocht worden, want de markt is de oplossing voor alle problemen.? Riep de man terwijl hij met een verkocht-bord rondliep over zijn stuk grond. Winkelend Utrecht wist zich met de nodige moeite langs het pas verkochte stuk Oudegracht te wurmen. De nieuwe eigenaar liet weten dat hij binnenkort geld gaat vragen om over zijn stuk grond te mogen lopen. ?Ik kan er mee doen en laten wat ik wil, want wat publiek bezit was, is nu míjn bezit.? Aldus de trotse eigenaar van een stukje Oudegracht.

Natuurlijk is de openbare weg nog niet verkocht, maar met deze ludieke actie wilde de SP laten zien hoe belachelijk het is dat wat van ons allemaal is gewoon verkocht wordt. Gelukkig waren er genoeg SP-ers aanwezig om de mensen die langs liepen erop te wijzen hoe vervelend het is als je iets verkoopt wat van ons allemaal is. Samen met Nicole van Gemert, nummer drie op de SP-kanidaten lijst voor Europe, deelde de SP flyers uit over hoe het beter kan in Europa. De SP wil minder markt, minder regels en minder Brussel.

img_29291

De zorg, openbaar vervoer en nu ook de energiebedrijven moeten onderworpen worden aan markt en dus verkocht worden. Want de Europese Unie wil meer markt in de publieke sector. Volgens het neoliberale denken lost de markt alle problemen op. De bankencrisis heeft aangetoond dat markt zonder regels niet werkt. De vrije markt is niet de oplossing van het probleem maar mede verantwoordelijk voor de crisis. Daarnaast zijn er tal van voorbeelden uit de zorg en openbaarvervoer waar de vermarkting is geïntroduceerd dat de kwaliteit hard achteruit is gegaan. Maar markaanbidders blijven roepen dat er meer markt moet komen. De SP ziet dat anders en heeft een andere oplossing voor de crisis. (klik hier voor meer informatie over de aanpak van de crisis)

_dsc00651

De SP is het als een van de weinige partijen niet eens met dit neoliberale denken. Alle andere grote partijen willen wel doorgaan met de verkoop van publiek bezit. De SP wil dat wat van ons allemaal is van ons allemaal blijft. Geen verplichte verkoop van openbare voorzieningen omdat Brussel dat wilt. Geen uitverkoop van de zorg, geen uitverkoop van openbaar vervoer en geen verkoop van Essent en Nuon.

_mg_0010_c

De regels voor verkoop en het neoliberale denken wordt vanuit Europa aan ons opgelegd, daarom is het van belang dat dit bij de bron moeten worden aangepakt. Donderdag 4 juni zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement. Stem op 4 juni voor een socialer Europa, voor minder regels uit Brussel én tegen de uitverkoop van publiek bezit. Stem 4 juni dus op de SP.

img_20591