Top 5 van Brusselse neoliberale onzin gepresenteerd in jaarbeurs

22 mei 2009

Top 5 van Brusselse neoliberale onzin gepresenteerd in jaarbeurs

Europese verkiezingen

Dennis de Jong, SP-lijsttrekker voor de Europese Verkiezingen, presenteerde dinsdag 19 mei tijdens een vakbondsdebat in de Utrechtse Jaarbeurs een Top 5 van neoliberale onzin-projecten. Volgens De Jong laten deze vijf voorbeelden zien hoe groot de invloed van Brussel op het dagelijks leven is. "Brussel is zo bemoeizuchtig dat zij lidstaten oplegt hoe de publieke sector ingericht moet worden en zelfs hoeveel sommigen in Europa mogen verdienen. Dit gaat veel te ver. Zaken die we in Nederland zelf beter kunnen regelen, moeten we niet aan Europa overlaten."

De top 5:

1. Uitverkoop van de thuiszorg
2. liberalisering van de postmarkt
3. ondergraven CAO?s
4. vermarkting nutsbedrijven
5. 'valse concurrentie' publieke omroepen

Meer over de top 5, klik hier

Het debat werd gevoerd n.a.v. het FNV-plan ?11 wegen naar een Sociaal Europa?, waarin voorstellen staan over arbeidsvoorwaarden, topbeloningen en pensioenen. Waar andere partijen voorzichtig waren met het onderschrijven van de plannen, kon de bond wel rekenen op steun van de SP.

Op de vraag hoe uit de crisis te komen antwoordden veel partijen met het toverwoord ?markt?. De Jong: ?Markt, markt, markt. De PVV en VVD vergeten alleen wel dat deze crisis juist is ontstaan door de huidige neoliberale markt. Pas op met marktwerking! Bezuinigingen in de zorg, als gevolg van marktwerking, hebben geleid tot grote problemen. De thuiszorg kan haar werk niet goed doen omdat er verplicht Europees aanbesteed moest worden. Dit Kabinet is daarin zo ver meegegaan dat we nu met de gebakken peren zitten.?

Typisch was dat alle partijen tijdens het debat ineens unaniem tegen grote bonussen bleken te zijn. Grote woorden van Corien Wortman (CDA) ?De overheid moet keihard ingrijpen.? scheppen verwachtingen. Het is fijn dat andere partijen nu ook gaan inzien dat de neoliberale koers van de afgelopen jaren, waarin meer markt en minder overheid centraal stond, niet tot goede resultaten heeft geleid. De SP wil al jaren een andere koers. Geen superstaat Europa, maar een sociaal Europa waarin de belangrijkste democratieën die van de individuele lidstaten zijn. Nederland wil immers echt minder Brussel.

Na afloop van het debat overhandigde SP-lijsttrekker Dennis de Jong aan de FNV het plan 'Minder Brussel: ons antwoord op de crisis'. De Jong demonstreerde op 15 mei j.l. samen met Tweede Kamerleden Paul Ulenbelt en Sadet Karabulut in Brussel met ruim 40.000 leden van de Europese vakbonden voor meer bescherming van werknemers. Die betalen nu de prijs voor de crisis die ze niet veroorzaakt hebben.

De Jong: ?De aanpak van de crisis vraagt om minder Brussel. De afgelopen jaren hebben de instellingen van de Europese Unie er alles aan gedaan om de bestaanszekerheid van werknemers aan te tasten. Met verhullende termen als ?flexicurity? werden vaste arbeidscontracten stukje bij beetje afgebroken en sociale voorzieningen aangetast. Nu zien we dat mensen met flexibele contracten massaal op straat worden gezet. De crisis vraagt juist om meer bescherming en betere voorzieningen. Nu wordt er alleen geld uitgetrokken voor diegenen die de crisis hebben veroorzaakt.?

In het plan ?Minder Brussel: ons antwoord op de crisis? staan ook voorstellen voor het herstellen van toezicht op financiële instellingen en betere coördinatie van economisch beleid tussen lidstaten van de EU. De Jong:?Er moet een einde komen aan de toezichtconcurrentie en verdere liberalisering van de financiële sector. Financiële instellingen moeten weer gecontroleerd worden daar waar ze actief zijn en niet alleen waar hun hoofdkantoor is gevestigd. Geen herhaling meer van het debacle rond Icesave die De Nederlandse Bank vanwege Europese regels niet mocht controleren.? Het plan werd overhandigd aan FNV-bestuurder Dick van Haaster.

» Bekijk hier het plan (PDF)