Blanco cheque?

23 juni 2009

Blanco cheque?

Een ingewikkelde discussie afgelopen maandag in de commissie Mens en Samenleving over de financiƫn van de gemeente. Ten eerste een discussie over de verantwoording van de inkomsten en uitgaven van de gemeente in 2008. Ten tweede een doorkijkje van de plannen van het college over de begroting van 2010 en verder, de Voorjaarsnota. En ten slotte een discussie over een aanpassing van de begroting van het lopend jaar, de bestuursrapportage. Deze drie discussies werden, door elkaar heen gevoerd wat een volledig onoverzichtelijke discussie opleverde.

Als het aan het college van wethouders en burgemeester ligt wordt de begroting over 2009 aangepast en gedekt met een blanco cheque. Een groot deel van haar plannen willen ze bekostigen uit de zogenaamde "bestemmingsreserves". Bestemmingsreserves zijn niet zo maar spaarpotjes. Uit de bestemmingsreserves kan een bepaald plan worden uitgevoerd waarvoor in de begroting geen geld is opgenomen. Als je de reserve opheft, kan het plan ook niet meer doorgaan. Voor de SP maakt het nogal uit wat het is.

Het college wil de gemeenteraad niet laten beslissen welke bestemmingsreserves dit dan zijn. Als de meerderheid van de gemeenteraad hiermee accoord gaat levert ze haar enige echte macht in: het kunnen beslissen waaraan het geld wordt uitgegeven en hoe het geld binnenkomt. Voor de SP is deze ondermijning van de democratie onacceptabel.

Wethouder Janssen (CDA) heeft in de commissie aangegeven dat hij het raadsvoorstel wil aanpassen, maar hij gaf geen duimbreed toe op de vraag voor de blanco cheque. In elk geval voor de aanpassingen in de begroting over 2009 moet volgens de SP de gemeenteraad de wethouder dwingen om aan te geven met welke middelen hij deze aanpassingen wil bekostigen. Anders is de gemeenteraad geen knip voor haar neus waard.