Tweede leven voor erfpachtvoorstellen SP in Lunetten?

27 juni 2009

Tweede leven voor erfpachtvoorstellen SP in Lunetten?

Kort geleden viel in Lunetten de rekening voor de 10-jaarlijkse erfpachtcanon weer op de mat. Met een stijging van ruim 33% was dat behoorlijk schrikken voor de bewoners. Alle reden voor de SP om onze voorstellen van de vorige ronde een tweede leven te geven, dat wat ons betreft ook voor soortgelijke situaties in de hele stad gaat gelden.

Die komen op het volgende neer:

- Jaarlijkse indexering in plaats van iedere tien jaar; het percentage moet dan wel omlaag, omdat je immers eerder gaat stijgen. Koppeling aan de prijsindex voor gezinsconsumptie; alternatief: opbrengst budgettair neutraal en percentage volgt uit dit principe.

- De mogelijkheid van eeuwigdurende afkoop in twee varianten aangeboden: 1.direct afkopen en betalen 2. direct aangeven dat je wil afkopen op het moment dat de woning tzt verkocht wordt. De korting is in het eerste geval groter dan in het tweede geval, maar in beide gevallen betaal je minder dan bij reguliere eeuwigdurende afkoop.

Ook mensen die de vorige keer geen reactie hebben gegeven of een keuze hebben gemaakt, moeten deze keuze krijgen.

In de commissie Stad en Ruimte van 25 juni heeft de fractie bij wethouder Janssen van Grondzaken de vraag gesteld wat hij van dit idee denkt. Uit zijn antwoord werd duidelijk dat hij er niet negatief tegenover staat, maar dat er vanuit het college geen actieve bijdrage valt te verwachten.

Werk aan de winkel voor de SP dus. We werken aan een motie voor 9 juli, als de behandeling van de Voorjaarsnota plaatsvindt. Wordt vervolgd.