SP houdt collecte voor het Muziekpaleis

3 juli 2009

SP houdt collecte voor het Muziekpaleis

240 per Utrechts huishouden. Dat vraagt het college van B&W om de extra bouwkosten voor het Muziekpaleis te kunnen betalen. De SP wil wel eens weten of de Utrechters er zoveel voor over hebben en houdt daarom op zaterdag 4 juli tussen 12.00 en 14.00 uur een collecte op de Vredenburgmarkt.

De SP vindt het belachelijk dat er 34 miljoen extra wordt gevraagd voor het Muziekpaleis, terwijl er tegelijkertijd zwaar bezuinigd gaat worden in de stad, vanwege de kredietcrisis. Fractievoorzitter Tim Schipper: "Hoe je het ook wendt of keert, ook deze 34 miljoen kan je maar één keer uitgeven. Gooi je de poen in het Muziekpaleis, dan kan je het niet besteden aan bijvoorbeeld schoolgebouwen, woningisolatie, onderhoud van de openbare ruimte, of een bibliotheek in de wijk Oost. Dat komt allemaal onder druk te staan en dan weten wij wel welke keuze we moeten maken."

De SP heeft vanaf het eerste begin gewaarschuwd voor de bodemloze put, die dit soort projecten altijd wordt en vindt dat de gemeenteraad nu een keer de hakken in het zand moet zetten. Schipper: "Als dat betekent een kleiner of soberder gebouw, dan moet dat maar. Wat ons betreft had het oude muziekcentrum Vredenburg overigens gewoon kunnen blijven. Het is een grote vergissing geweest al te gaan slopen voordat je duidelijk hebt of het allemaal wel haalbaar is, maar wij hebben er geen trek in het nu klakkeloos te slikken 'omdat het niet anders kan'."

Meer informatie:

Tim Schipper 06-20337002