Utrecht breekt wereldrecord tijdrekken

7 augustus 2009

Utrecht breekt wereldrecord tijdrekken

Zowel in het kader van het klimaatbeleid, de filebestrijding als de strijd voor schone lucht is het bevorderen van het gebruik van de fiets een open-deur-maatregel. Daarvoor hoef je geen ingewikkelde of futuristische maatregelen te bedenken. Je zou er om te beginnen eens voor kunnen zorgen dat veelgebruikte fietsroutes optimaal gebruikt kunnen worden door de fietser.

Bij het gemeentebestuur van Utrecht is deze strategie nog geen gemeengoed, tot grote ergernis van de fietsers tussen Lunetten/Bokkenbuurt en de binnenstad. Het fietspad tussen het Houtensepad en Vondellaan staat in de top-10 van de drukste fietsroutes in de stad. Toch is de fietsroute al bijna anderhalf jaar afgesloten wegens de reconstructie van het kruispunt Badel Powellweg/Briljantlaan en de verplaatsing van een rioolgemaal. De fietsers moeten omrijden via Tolsteegplantsoen en Helling.

Noodzakelijke maatregelen in het kader van de spoorverbreding die binnenkort start, daar is geen discussie over. De ergernis zit in het feit dat op drie van de vier dagen in de afgelopen anderhalf jaar niets zichtbaars is uitgevoerd.

SP Tweede-Kamerlid Paulus Jansen komt regelmatig langs de bouwput-in-ruste en blijft zich verbazen: ?Het lijkt wel alsof niemand bij de gemeente zich er ook maar iets aan gelegen laat liggen om de overlast zo kort mogelijk te laten duren. Dit lijkt verdacht veel op de klassieke PTT-aanpak: Putje graven, Tentje opzetten, Tukkie doen. De kruising Baden Powellweg/Briljantlaan is een van de belangrijkste van Tolsteeg/ Hoograven, dus ook automobilisten hebben veel last gehad van de tergend langzame werkzaamheden.?

Anderhalve week geleden leek het leed echter geleden: het kruispunt ging open. Behalve voor fietsers. Op de plek van het voormalige fietspad steken al acht weken een paar leidingen uit de grond, zonder dat er in die tijd ook maar iets gebeurd is. En de fietsers: ze rijden nog steeds om. En ze riskeren daarbij inmiddels ook hun leven, omdat ze de inmiddels weer drukke Briljantlaan zonder stoplichten moeten oversteken.

De SP-gemeenteraadsfractie Utrecht vraagt zich af hoe lang dit fietsertje pesten nog gaat duren en wil de gemeente Utrecht voordragen bij het Guiness Book of Records voor een wereldrecord tijdrekken.

Maar de gemeente kan nog aan deze twijfelachtige eer ontkomen door te beloven voortaan de afsluitingen voor werkzaamheden tot een minimum te beperken. ?Een stageaire civiele techniek had met een middagje plannen de omleiding tot drie maanden kunnen beperken. Da?s toch zes keer korter dan nu. Overigens kan op deze manier ook nog een hoop geld bespaard worden, want ook in de bouw geldt: tijd is geld.?