STOP HET SCHOONREKENEN!

27 september 2009

STOP HET SCHOONREKENEN!

schoonrekenen_klein

De berekening van de luchtkwaliteit door de gemeente Utrecht is keer op keer te laag. Dit blijkt uit onderzoek dat de SP Utrecht tussen februari en mei van dit jaar uitvoerde.

Al langer wantrouwt de Utrechtse bevolking de hoeveelheid (vracht) verkeer die de gemeente in haar berekeningen meetelt.
Dit wantrouwen wordt door de nieuwe metingen bevestigd.

Over het Actieplan Luchtkwaliteit (ALU) van de gemeente Utrecht wordt  al ruim een jaar gediscussieerd. In dit 'omrijplan' krijgt het verkeer naar de Jaarbeurs  en HoogCatharijne ruim baan en worden bewoners in de wijken Hoograven,  Oog in Al en Zuilen/Ondiep met meer luchtvervuiling opgezadeld.

Volgens de 'schoonrekeningen' van de gemeente blijft de luchtkwaliteit in  het omrijplan overal -net- onder de gestelde grenzen.
Uit eigen metingen van de SP blijkt dat de gegevens die de gemeente  gebruikt totaal niet overeen komen met de werkelijkheid.

De gemeente moet daarom snel met een nieuw plan komen.  Hierbij mag de gezondheid van de bewoners niet ondergeschikt gemaakt  worden aan de belangen van Corio (HoogCatharijne) en de Jaarbeurs.

Als de gemeente plannen blijft maken op grond van foute gegevens  dan is verzet tegen deze plannen gerechtvaardigd. Als de bevolking  van Utrecht een referendum wil over het ALU dan zal de SP dat initiatief  ondersteunen.

De SP stelt de gemeente de volgende eisen:

• Stop het schoonrekenen. Maak gebruik van de werkelijke hoeveelheden (vracht)verkeer.
  • Leg een eenvoudig gemeentelijk meetnet voor de  luchtkwaliteit aan, zoals in Den Haag en Nieuwegein.
  • Kom met een nieuw plan, waarbij de luchtkwaliteit in de wijken niet verslechtert.

Het volledige rapport is in drie delen te downloaden:
Deel 1, Deel 2 en Deel 3

Zie ook artikel in AD van 26 september:
Lucht viezer dan vies

Reacties

Goed werk! Goed dat nu middels onderzoek is aangetoond dat wat de gemeente beweert niet deugt. Iedereen weet het en kan het ook ruiken in Noordwest: het stinkt nu al, dus kan er nooit aan de normen worden voldaan als er nog meer verkeer bijkomt. De samenwerkende bewonersgroepen in Noordwest steunen uw strijd tegen dit ALU. Informatie over ons vindt u op www.luchtkwaliteit.nu

Beste Hugo,

Om de een of andere reden kwam uw reactie bij ons in de spam terecht. Inmiddels dus goedgekeurd.
Vanmiddag ben ik bij de kraam op de Vlampijpstraat langs geweest en informatie uitgewisseld. Ik zag op luchtkwaliteit.nu de oproep van het SSLU voor 13 oktober. Het is echter een breder initiatief (Wijk C-comité, RondUitWeg, IkhoudvanHoograven, mensen van de wijkraden Oost en ZuidWest, Buurtvereniging Ezelsdijk). We hadden het programma voor die avond nog niet af en wilden wel alvast de datum communiceren. Voor het programma willen we iemand uit Amsterdam uitnodigen die al eerder met het bijltje (referendum) gehakt heeft. Dit programma zal komende week rond zijn, het zou goed zijn als jullie ook ondertekenen.

met vriendelijke groet, Michel Eggermont