Buurtgroepen richten platform referendum ALU op

14 oktober 2009

Buurtgroepen richten platform referendum ALU op

Op 13 oktober vond in Zalencentrum Zuid een bijeenkomst plaats van buurtgroepen die actief zijn rond het onderwerp luchtvervuiling.

Buurtgroepen en individuen uit Zuilen, Ondiep, Pijlsweerd, Oog in Al, Lombok, Kanaleneiland, Hoograven, Binnenstad, Oost, Votulast en Overvecht bespraken hoe ze gezamelijk in actie kunnen komen tegen de gevolgen van het zogenaamde "Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht" (ALU)

Na een inleiding van Saar Boerlage uit Amsterdam, actief voor het burgerinitiatief "schoon genoeg van vuile lucht", maar ook bekend als initiatiefneemster rond het referendumcomité "Ons GVB, geen NV!" kwam een geanimeerde discussie op gang over hoe de verschillende buurtgroepen gezamelijk de druk op de politiek kunnen opvoeren.

Unaniem werd besloten tot het nemen van een initiatief tot een raadgevend referendum over het ALU. Om dit initiatief te coordineren is een platform opgericht.

De SP juigt dit initiatief van harte toe. Het platform kan rekenen op onze steun. De meeste energie zal voorlopig moeten worden gestoken in het ophalen van handtekeningen. Hier kunnen alle kiesgerechtigden in Utrecht aan meehelpen.

klik hier om de handtekeningenlijst te downloaden

referendum2

Michel Eggermont, SP-raadslid, na afloop van de avond in gesprek met oprichters van het platform. Naast de SP waren ook raadsleden van Leefbaar Utrecht (Vincent Oldenborg) en GroenLinks (Marry Mos) op deze avond aanwezig.