Aveant, AbvaKabo en SP in actie voor goede thuiszorg

5 november 2009

Aveant, AbvaKabo en SP in actie voor goede thuiszorg

Vanochtend vond op het plein voor het gerechtsgebouw in Utrecht een demonstratie plaats van medewerkers van thuiszorg organisatie Aveant en de Abvakabo. Er diende vanochtend namelijk het kort geding dat Aveant heeft aangespannen tegen de gemeente Utrecht. Reden voor dit kort geding is het besluit van de gemeente Utrecht om Aveant uit de aanbesteding te zetten vanwege onvolledigheden. Hierdoor lopen ongeveer 1300 medewerkers hun baan te verliezen en staan tevens zo'n 3000 clienten in de kou.

_dsc0184

De SP Utrecht was er natuurlijk bij om deze actie te ondersteunen. Ook kwam SP Tweede Kamerlid Renske Leijten langs om de actievoerders een hart onder de riem te steken en een speech te houden over de zorgwekkende situatie in de thuiszorg.

Een paar honderd mensen verzamelden zich op het plein en trotseerden de regen. De medewerkers lieten zwarte balonnen op, zongen protestliederen en droegen de thuiszorg ten grave.

_dsc0017

De afgelopen weken hebben Aveant, de Abvakabo en de SP Utrecht actiekaarten verspreid, die medewerkers en clienten konden invullen. De noodkreten op deze kaarten zijn duidelijk: "Schandalige gang van zaken, ten koste van hardwerkend personeel en de ouderen.", "De gemeente gedraagt zich idioot!", "Weer verandering? Wat een onzin!", "Laat mensen die het zo hard nodig hebben niet in de steek! Dit is een schande!".

De gemeente zelf verschuilt zich achter regels en procedures en vergeet te kijken naar de medewerkers die in de thuiszorg werken en naar de cliënten die van thuiszorg afhankelijk zijn. De thuiszorg is geen bezuinigingspost, maar een menselijke noodzaak. Hopelijk wordt er door de gemeente nu eindelijk eens geluisterd naar de medewerkers en de cliënten.

_dsc0233

De SP  utrecht voert al langer actie voor verbetering in de thuiszorg. En ook de landelijke SP is daar hard mee bezig. SP-fractievoorzitter Agnes Kant  ?De marktwerking heeft desastreuze gevolgen gehad. Duizenden ontslagen, slechte arbeidsvoorwaarden, en mindere zorg. Daarom heeft de SP drie initiatiefwetten ingediend om de marktwerking weer uit de thuiszorg te halen.? De SP heeft namelijk in de Tweede Kamer een initiatiefwet ingediend om ervoor te zorgen dat de zorg weer menselijk wordt. De marktwerking moet uit de thuiszorg zodat de kwaliteit weer leidend wordt, en niet de prijs. Steun onze strijd voor een menselijke thuiszorg.

Klik hier en help mee!

Hieronder nog een kort foto verslag:

_dsc00531

_dsc0005