h

Bus 19% duurder door OV-chipkaart

27 november 2009

Bus 19% duurder door OV-chipkaart

Het openbaar vervoer is met de OV-chipkaart binnen de gemeente Utrecht 19% duurder dan de strippenkaart. De gemeente moet daarom binnen het Bestuur Regio Utrecht haar invloed inzetten om deze stijging terug te draaien. In plaats van een prijs per afgelegde afstand moet voor de prijs de afstand tussen begin- en eindhalte hemelsbreed worden gebruikt. Totdat de prijsstijging is teruggedraaid moet de gemeente zich verzetten tegen de afschaffing van de strippenkaart.

chipkaart-gvu-2

Dit zijn de belangrijkste conclusies die de SP Utrecht trekt in het vandaag gepubliceerde rapport ?Openbaar vervoer duurder door OV-chipkaart, Dat hoeft níet!?.

In dit rapport worden voor 957 reizen, binnen de gemeente Utrecht, de prijs met de strippenkaart vergeleken met de prijs met de OV-chipkaart. In slechts 20% van de reizen is de OV-chipkaart (iets) goedkoper, bij 40% van de reizen is de OV-chipkaart meer dan 30 cent duurder. Gemiddeld is het openbaar vervoer 19% duurder geworden door de invoering van de OV-chipkaart.
chipkaart-gvu-1
Een gemeente die de ambitie heeft om het Openbaar Vervoer te stimuleren heeft de plicht zich tegen deze prijsstijging te verzetten. Het beste alternatief is volgens de SP als in de prijs de afstand hemelsbreed tussen begin- en eindhalte wordt gebruikt i.p.v. de afgelegde afstand. Het ontbreken van een modern fijnmazig busnetwerk is dan niet langer financieel nadelig voor de reiziger.

Update:
Beluister het interview met Michel Eggermont op "Goedemorgen Nederland Radio" van de KRO op Radio 1.
Of kijk naar dit item op RTV Utrecht

Reacties

In verband met een domme fout, zijn de reacties (4) helaas verdwenen. Mijn excuses.

Als je met de OV-Chipkaart moet reizen zal je eerst een (onpersoonlijke) OV-Chipkaart moeten kopen voor ? 7,50. Hiervoor krijg je alleen het recht om je OV-Chipkaart op te laden om zodoende met het openbaar vervoer te kunnen reizen, na een aantal jaren komt deze kaart dan te vervallen en moet je weer een nieuwe kopen tegen de dan geldende prijs. Naar mijn mening zou het zo moeten zijn dat ik die ? 7,50 direct als tegoed op mijn kaart moet hebben en dan vervolgens kan gaan reizen, net zoals met de strippenkaart nu. Vervolgens moet die opladen en kan dan gaan reizen Bij het opladen van kleine bedragen (bijvoorbeeld onder ? 10,00) kunnen kosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van een pinpas of creditcard. Voor de financieel zwakkere in onze samenleving is dit een flinke aanslag op hun bestedingspatroon, zeker wanneer en opgroeiende kinderen zijn die met het openbaar vervoer naar school gaan. Het omslachtige in en uit checken zullen we op de koop toe moete!
n nemen, maar om iedere keer als je overstap dit te moeten doen lijkt mij ook niet handig. Bovenstaande heeft alleen betrekking op de bus/tram en metro, gaan we naar de OV-Chipkaart in de trein dan zijn er volgens mij nog veel meer financiële problemen te verwachten Na aankoop van de onpersoonlijke OV-Chipkaart voor de trein, waarvoor ook ? 7,50 betaalt dient te worden , moet er ook nog eens minmaal ? 20,-- tegoed op de kaart staan om in te kunnen checken, het zogenaamde starttarief, na het uitchecken wordt dit dan wel weer verrekend. . Als voorbeeld het volgende: Een reiziger die van Vleuten naar Utrecht CS reist kost nu enkele reis ? 2,20, dient dus in te checken met een tegoed van ? 20,-- en als hij terug gaat vanuit Utrecht dient er weer minimaal ? 20,-- op zijn kaart te staan want anders kan hij niet terug . Ben je met meerdere uit een gezin dan dient ieder gezinslid een OV-Chipkaart te hebben . Denk b.v. aan een gezin van 4 personen, dan dient er eerst ? 110,-- ge!
ïnvesteerd te hebben aleer men met de trein meekan. Zij kunnen het teveel betaalde niet terug krijgen. Ik vind dit geld uit je zak kloppen en ik denk dat zo?n gezin zich per auto vervoert en de parkeerkosten op de koop toeneemt.
Verder nog de verplichting van ouderen en kinderen jonger dan 11 jaar om een persoonlijke OV-Chipkaart aan te schaffen, anders krijgen ze geen korting in de bus/tram en metro,. Dit is duidelijk in strijd met het recht op privacy, want zo is het net big brother is watching you, Volgens mij moet er ook een onpersoonlijk kaart komen voor deze bevolkingsgroep en ook daar dient de aanschafprijs tevens tegoed op de kaart moeten zijn.
Ik hoop dat U mijn mening deelt en U sterk wilt maken om een en ander aan te passen zodat het voor de reiziger niet duurder zal worden.
Met vriendelijk groet
C.J. van Dijk

Prima onderzoek van de SP in Utrecht! Hiermee is weer eens aangetoond dat de overheid (op alle niveaus) en de OV-maatschappijen niet te goeder trouw zijn tegenover de reizende burger. Ook het betoog en de rekensommen van C.J. van Dijk jagen mij schrik aan. Ik vrees dat wij zonder effectieve acties jarenlang opgescheept zullen zijn met dit OV-afpersingssysteem, om nog maar te zwijgen van de grote privacyrisico's die eraan kleven. SP, ik denk dat jullie de hele samenleving een grote dienst bewijzen door jullie wetenschappers eens te laten uitzoeken hoe er zand tussen de raderen van dit OV-systeem kan worden gestrooid.

'Laat intercity ook over HSL-spoor rijden'

Hoewel een sympathieke gedachte, het is technisch onmogelijk om Intercity-treinen op HSL-Zuid te laten rijden.
- Geen enkele Intercity-trein is geschikt voor rijden onder 25000 volt wisselspanning.
- Geen enkele intercity-trein is uitgerust met het ERTMS-beveiligingsysteem dat in de spoorbaan HSL-Zuid is "ingebouwd".

De prijs van een strippenkaart op de bus is sinds de invoering van de Euro niet veranderd (80 ct./strip).
De inflatie is sinds dat tijdstip (CBS) een kleine 15%.
Sinds 2002 is het tarief dus alleen maar lager geworden.
Je zou de nieuwe prijs dus ook als een inflatie-correctie kunnen zien.

Geert de Jong: De strippenkaart wordt elk jaar duurder. Afgelopen januari is er bijvoorbeeld, uitgezonderd kaartjes voor "wagenverkoop", gewoon 4,5 procent bijgekomen. En in januari 2010 komt daar ook "gewoon" weer 4,3 procent bij.

Sterker nog: De prijzen stijgen elk jaar met meer dan het inflatiecijfer.

@Geert de Jong: tussen 2002 en 2009 stegen de prijzen voor het stads- en streekvervoer met ruim 17 procent meer dan de inflatie. Aanpassen aan de inflatie (= -17% i.p.v. +19%) : goed plan.

Als jullie het onderzoek in de praktijk uitgevoerd hadden zou het verschil nog veel groter geweest zijn. Het gebeurt namelijk regelmatig dat je een bushalte eerder 'ingechecked' wordt, dan de bushalte waar je ingestapt bent. Dit is mij althans een paar keer overkomen. Heb ik ook een klacht over ingediend en de onderstaande reactie op ontvangen:

"In de afgelopen periode bleek de apparatuur voor het gebruik van de OV-chipkaart niet altijd op de juiste tijd te zijn ingesteld. Hierdoor kon u uw OV-chipkaart niet gebruiken of kon u uw reis niet elektronisch tegen het juiste tarief afrekenen. De kaartlezers in onze bussen staan in verbinding met een centrale netwerkcomputer. Vertoont deze computer een storing, dan heeft dat effect op de kaartlezers waarmee u zich aanmeldt voor een reis of waarmee u uw reis afrekent. In de afgelopen periode is het meermalen voorgekomen dat de netwerkcomputer en de boordcomputers storingen vertoonden. Wij bieden u hiervoor onze oprechte excuses aan."

Daarnaast ben ik ook een keer vergeten uit te checken en dan wordt de rit natuurlijk helemaal duur.

In een uitvoerig schrijven deelde ik Emile
Roemer al veel bezwaren mee die ik hier in
de eerste reacties nog niet verwoord zag.

Nu te lezen, dat de apparatuur nog meer wei
gert dan men als passagier kan controleren
en 'reizen' daardoor financieel op veel ex
tra punten niét meer te overzien is. Deze
investering die voor de minvermogenden on-
er ons in de praktijk helaas niet mogelijk
is, MOET er door de TWEEDE Kamer worden in-
gegrepen en deze onveilige, de particulier op kosten jagend voor jongere en oudere
mensen, alsmede in mindere mate minder toe-
rekeningsvatbaren ONGEDAAN worden gemaakt.

Denkt men flink winst te maken met deze chip in een wip....laat dan BEIDE systemen
bestaan, d.w.z. de tot op heden gebruikte
week- en maandabonnementen, roze en blauwe
vervoersstrippenkaarten, en laat ook de
jongeren en ouderen op hun eigen tijden
reizen, aangepast aan licht en donker, en
een lang dagretour mogelijk maken, i.p.v.
ergens te stranden op ook al ingeperkt AAN-
SLUITEND vervoer.

Het wordt een voorbeeld voor de dagelijkse
praktijk, dat een huwelijk, begrafenis of
ziekenhuisbezoek binnen vastgestelde tijden
door 'derden' bepaald dan het 'dubbele' gaan kosten.

Ook zijn er teveel kleine dorpse EIND-NS-
stations die niets te bieden hebben, géén
taxi (of die blijkt dan een uur vóór(!)
aankomsttijd besteld te moeten zijn), noch
een publieksvriendelijke, ruimte die wat
comfort betreft, 24 u. per dag OPEN zou
moeten zijn.

Laat de reiziger, die z'n auto naast het
bus- of treinstation heeft staan en even
goed nog zeer comfortabel thuis komt, niet
a priori de maatlat zijn voor een nieuw
systeem, maar wel de treinreiziger met kof-
fer die ontdekt, dat het station geen lift
heeft, en de alleenstaande ouder met koffer
buggi en kinderen.

Tineke Huizinga zou beter moeten weten en
als zij nog niet koppie onder ging m.b.t.
háár Waterwet, dan is het overlaten aan
aan plaatselijke vervoersinstanties hoe
deze in de regio wensen te opereren wel een
heel ongelukkige beslissing geweest, voor
iemand die n.b. 4 jaar rondliep als student
in Utrecht, of studeerde zij daar met 't
autootje op het Universiteitsterrein gepar-
keerd?
Van een moeder met 3 kinderen had ik dus absoluut méér inlevingsvermogen verwacht
en met ouders (én hun verhalen) binnen het
'onderwijs', een bredere kijk op mens en
maatschappij!

P.S. Hoe frequent mag buslijn 15 vanaf
Heerenveen 'opereren' per etmaal en welke
eindbestemmingen zijn er bijv. niét moge-
lijk?

U bent hier