Respect voor je oma, het kan wl!

14 november 2009

Respect voor je oma, het kan wl!

thuiszorgbreedkleinkopie1
Thuiszorg in Utrecht

Vanaf januari 2007 is de gemeente verantwoordelijk voor de thuiszorg in Utrecht. Sindsdien stromen er vele klachten binnen bij de SP. Dit was reden voor de actiegroep "Stop de uitverkoop van de thuiszorg Utrecht" om een onderzoek te doen onder cliënten en medewerkers in de thuiszorg. Dit heeft geleid tot het zwartboek "Wees blij dat u überhaupt zorg krijgt" waarin alle misstanden opgesomd worden.

De meest gehoorde klacht is dat mensen minder en kwalitatief slechtere zorg toegewezen krijgen, zonder dat hun persoonlijke situatie of gezondheid beter is geworden. Mensen moeten van de instelling die de zorg toewijst meer gebruik maken van vrienden en familie voor mantelzorg, maar deze is er vaak niet. "Bij de toewijzing is er rekening mee gehouden dat mijn vrouw nog tot enige hulp in staat is, maar mijn vrouw heeft reuma en kan maar één arm gebruiken," aldus een van de klachten die binnen zijn gekomen bij de SP.

Verschraling door kostenbesparing

Ook de werksituatie voor zorgmedewerkers is slechter geworden. Het personeel heeft door de lagere vergoedingen alleen nog maar tijd voor het hoogstnoodzakelijke. "Mijn hulp komt uit Harmelen en heeft meerdere adressen. Ze moet volgens de planning direct naar haar volgende adres, zonder reistijd ertussen, waardoor ze te laat komt," aldus een cliënt in het zwartboek van de SP. Daarnaast worden, om kosten te besparen, medewerkers lager ingeschaald en ongeschoolde medewerkers ingezet.

Gemeente betaalt onder de kostprijs

De gemeente betaalt zorginstellingen nu minder dan de zorg in feite kost. De gemeente rekent zich rijk terwijl cliënten en medewerkers van de thuiszorg de dupe zijn. De zorginstellingen moeten kosten besparen om te overleven met verstrekkende gevolgen voor zowel cliënt als personeel. De belangrijkste aanbeveling van de SP is daarom dat er voortaan een eerlijk prijs wordt betaald aan de zorginstellingen. Dit kan wel, want van Den Haag krijgt de gemeente Utrecht een ruim budget voor de thuiszorg. Maar dat budget wordt door de gemeente slechts gedeeltelijk voor de thuiszorg gebruikt. Wat overblijft gaat naar de algemene pot en kan aan van alles worden uitgegeven, zoals bijvoorbeeld het muziekpaleis. Voor de SP is dat onverteerbaar: het budget voor de thuiszorg moet ook daaraan uitgegeven worden!

Gemeente maakt zich druk om vormfout

De gemeente vindt een vormfout in de aanbieding van zorginstelling Aveant belangrijker dan belangen van werknemers en cliënten van Aveant. "Dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Dit toont weer de absurditeit van de aanbestedingen aan, om een formaliteit dreigen nu 1200 mensen hun baan te verliezen. Ook de cliënten zullen hiervan de dupe worden, ze houden misschien dan wel recht op thuiszorg, maar het zal een grote puinzooi worden als de grootste thuiszorginstelling in één klap verdwijnt," aldus Tim Schipper, fractievoorzitter van de SP in de Utrechtse gemeenteraad.

SP samen met cliënten en medewerkers op de bres

De SP trekt samen met de cliënten en medewerkers van de thuiszorg ten strijde om de kwaliteit voor beide te verbeteren. Volgens de SP is goede thuiszorg voor ouderen en zieken wél mogelijk. Ten eerste door de zorginstellingen minimaal de kostprijs te betalen. En door de zorg op wijk en buurt niveau te regelen. De gemeente heeft ervoor gekozen om concurrentie in de thuiszorg in te voeren over de rug van cliënten en personeel. De SP stelt de menselijke waardigheid in de zorg centraal en kiest voor goede zorg voor ouderen en andere die dat nodig hebben.

Het zwartboek "Wees blij dat u überhaupt zorg krijgt" is hier te downloaden.