SP Utrecht feliciteert medewerkers en cliënten Aveant

18 november 2009

SP Utrecht feliciteert medewerkers en cliënten Aveant

Thuiszorginstelling Aveant heeft vandaag gelijk gekregen van de rechter in haar strijd tegen de aanbestedingsregels van de gemeente Utrecht. De SP, die de aflopen tijd met publieksacties en in de gemeenteraad fel heeft geprotesteerd tegen het buitensluiten van Aveant door een foutje in de procedure, is blij met de uitspraak van de rechter.

Fractievoorzitter Tim Schipper: ?Het is te gek voor woorden dat men door het ondoorzichtige web van aanbestedingsregels naar de rechter moet stappen om 1200 banen te kunnen redden en 3000 cliënten van zorg te voorzien. De marktwerking in de zorg is volkomen doorgeslagen.

De SP, die in de Tweede Kamer een initiatiefwet heeft ingediend om de verplichte aanbesteding in de thuiszorg af te schaffen, heeft de afgelopen maand samen met de SP, clienten en medewerkers van Aveant actie gevoerd om de thuiszorg te behouden: ?Zonder maatschappelijk verzet was het belang van de cliënten en medewerkers onderbelicht gebleven. De mensen willen geen marktwerking in de zorg, hopelijk zien beleidsmakers dat door dit soort onnodige gerechtelijke procedures ook in?

SP fractievoorzitter Tim Schipper: ?We hebben 2 spoeddebatten gehad, mondelinge en schriftelijke vragen gesteld, maar uiteindelijk bleek een meerderheid van de Raad zich het lot van 1200 medewerkers en 3000 cliënten niet aan te trekken. Schrijnend. Gelukkig heeft de rechter met deze uitspraak wel oog gehad voor de gevolgen voor de medewerkers en cliënten ?

De SP Utrecht zal zich, ook na deze positieve uitspraak van de rechtbank, hard blijven maken voor de Thuiszorg in Utrecht. Schipper: ?Er moet een einde komen aan het ijzeren Hein gedrag van de gemeente, we moeten samen met de thuiszorginstellingen, belangenorganisaties, medewerkers en cliënten de thuiszorg verbeteren?