Busvervoer Utrecht moet betaalbaar blijven

28 december 2009

Busvervoer Utrecht moet betaalbaar blijven

De SP heeft met eigen onderzoek aangetoond dat met de invoering van de OV-chipkaart in Utrecht de gemiddelde prijs met 19 procent stijgt. Om dit onder de aandacht van busreizigers te brengen en de druk op de gemeente te houden heeft de SP flyers uitgedeeld op het busstation in Utrecht.

chipkaart-gvu-1

Voor de SP mag de reiziger niet de dupe worden van de invoering van de OV-chipkaart. De SP stelt dan ook voor om de prijs te bepalen aan de hand van de gereisde kilometers hemelsbreed in plaats van de afgelegde kilometers in de bus. Omdat bijna alle bussen nu via Utrecht Centraal rijden, betaalt de passagier voor het omrijden van de bussen. Daarnaast moeten er meer buslijnen tussen de wijken komen, zodat het netwerk van bussen fijnmaziger wordt.

De SP heeft al in de gemeenteraad deze kwalijke zaak aan de orde gesteld. De kosten voor het openbaar vervoer wordt door het Bestuur Regio Utrecht (BRU) vastgesteld. Dit is een samenwerkingsverband van de gemeente Utrecht en omliggende gemeentes. Dankzij de SP gaat het BRU onderzoeken hoe de tariefsverhoging ongedaan kan worden gemaakt