Pak echte problemen sociale woningbouw Kanaleneiland aan

31 december 2009

Pak echte problemen sociale woningbouw Kanaleneiland aan

Vandaag verscheen er op De Nieuwe Utrechter dat het CDA vragen gaat stellen over ?niet Nederlandse teksten? op portieken aan de Trumanlaan in kanaleneiland. Dit zou volgens het CDA stigmatiserend zijn voor Vogelaarwijken. Volgens de SP wordt het tijd dat het CDA zich druk gaat maken om de echte problemen van sociale huurwoningen, namelijk het achterstallig onderhoud.

De SP vraagt zich af of het CDA vragen gaat stellen over de teksten in het Engels, Spaans, Frans, Italiaans en Nederlands die ook boven de portieken staan, of alleen over de teksten in het Turks en Arabisch? Hoeveel Spanjaarden, Fransen, Engelsen en Italianen wonen er op de Trumanlaan? Hoe stigmatiserend is het als er internationale teksten op je portiek staan? Het geeft volgens de SP weer dat het Turks en Arabisch net zo belangrijk is als andere talen. Het symboliseert dat we gelijk zijn en niet dat wij beter zijn.

Nog opvallender is het moment dat het CDA komt met de vragen. Over enkele weken zijn er verkiezingen voor de gemeenteraad. Waarschijnlijk is dit het moment dat het CDA haar gezicht laat zien op straat en in de wijken. Blijkbaar was een CDA-er verdwaald en kwam per ongeluk in Kanaleneiland terecht. Verbaasd moest de CDA-er zien dat er ?niet Nederlandse? teksten pronkten op flats in een vogelaarwijk. Dat deze teksten er al minimaal een jaar op de flat staan, is het CDA ontgaan. Zegt toch iets over hoe vaak het CDA in Kanaleneiland komt. En in plaats zich zorgen te maken over het onnodig slopen van goede betaalbare woningen, maakt men zich zorgen om een paar teksten op portieken. Het wordt tijd dat het CDA de gemeente en de woningcorporaties aanspreekt op het achterstallig onderhoud van de vele flats in Kanaleneiland. Slecht onderhoud van flats is veel stigmatiserender van een vogelaarwijk dan een paar uitingen van verschillende achtergronden.

Maar het is begrijpelijk dat het CDA zich nu laat horen. Wilders doet niet mee met de verkiezingen in Utrecht en daar valt veel electorale winst te behalen. Maar deze vragen lossen niet de problemen op van de bewoners in Kanaleneiland. Ze zitten niet te wachten op nieuwe Nederlandse teksten boven hun portiek, maar willen gewoon een fatsoenlijke badkamer, isolatie en cv waarvoor bewoners al jaren de volle mep huur voor betalen.

Op 3 maart zijn er verkiezingen, U heeft het dan weer voor het zeggen. Stem op een partij die ook buiten verkiezingstijd in de wijken komt, stem op een partij die echte problemen wil aanpakken, stem op de SP.